Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa DİKKAFA
Danışman: Mahir Dursun
Özet:
Havacılık endüstrisinin, helikopter platformlarında odaklandığı en büyük problemlerden biri faydalı yükün istenilen düzeyde olmamasıdır. Bu problemlerden bir diğeri ise helikopterin ürün yaşam döngüsü içerisinde güncel teknolojik ekipmanların sonradan helikopter aviyonik mimarisine entegre edilme sürecinde yaşanan entegrasyon problemidir. Faydalı yükün artırılması daha fazla personel, mühimmat vb. taşıyabilmeye olanak sağlamaktadır. Genişletilebilir bir aviyonik mimari konsepti ise helikopter ömrü boyunca yeni bir aviyonik ekipman entegre edilmek istenirse buna olanak sağlamaktadır. Bu kapsamda aviyonik ekipmanları hızlı, genişletilebilir ve güvenilir olmakla birlikte daha hafif yollardan veri aktarımı yapabilmesi için Ar-Ge faaliyetleri düzenlenmektedir. Bu tez çalışmasında, geçmişten günümüze gelen aviyonik mimari konseptleri incelenmiş ve olası kullanımında helikopter platformu üzerinde oluşturacağı kablaj ağırlığı yönünden karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Bu konsept oluşturulurken dağınık, federe, entegre ve dağınık entegre mimariler incelenmiş aynı zamanda haberleşme protokolleri kapsamında RS-232/422/485, ARINC 429/629/825, AFDX, MIL-STD-1553/1773 ve FIBRE Kanal protokolleri de incelenmiştir. Bahsedilen konseptlerin birbirlerine üstünlükleri incelenerek farklı aviyonik mimarilerin platform üzerinde oluşturduğu kablaj ağırlığı hesaplanmış olup askeri türden bir helikopter için minimum kablaj ağırlığı oluşturacak şekilde genişletilebilir optimum aviyonik mimari konsepti önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Aviyonik Mimari, Kablaj, Fibre Kanal, Afdx, EMA, DEMA