Coğrafya öğretiminde örnek olay incelemesi yönteminin öğrencilerin akademik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: SENEM NUHOĞLU

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim coğrafya dersinde uygulanan örnek olaya dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına yönelik etkisini araştırmaktır. Bu araştırma için 2009-2010 öğretim yılı bahar dönemi Kastamonu ili merkez ilçesine bağlı Saime İnal Savi Lisesiznin 10. sınıf öğrencileri random yöntemiyle seçilmiştir. Çalışmanın deney grubunu Saime İnal Savi Lisesi 10.sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmacı, göç konusuyla ilgili müfredatta yer alan kazanımların öğretiminde kontrol grubu öğrencilerine, geleneksel yöntemleri; deney grubu öğrencilerine ise örnek olaya dayalı öğrenme yöntemi kullanılarak işlemiştir. Veri toplama aracı olarak, coğrafya dersi basarı testi ve tutum ölçeği kullanılmış; bu ölçek ve test, uygulama başlamadan önce ön test ve uygulama sonunda son test olarak deney ve kontrol grubu öğrencilerine verilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde, öğrencilerin başarı testlerine ve coğrafya dersine yönelik tutum ölçeğine verdikleri yanıtların frekansları, aritmetik ortalamaları, standart sapmaları, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplar t testini hesaplamak amacıyla SPSS İstatistik Paket Programızndan yararlanılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bulgular, örnek olaya dayalı öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin akademik başarısı ve coğrafya dersine karsı tutumları, geleneksel öğrenme yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarısı ve coğrafya dersine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı derecede bir fark olduğunu ortaya koymuştur.