Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜSEYİN GÜNHAN ÖZMEN
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:Bu araştırma, Klasik Türk müziğinde başlangıç keman öğretimine yönelik örnek kazanımlar belirlemek ve belirlenen kazanımların uygulamadaki görünümünü tespit ederek değerlendirilmesine yöneliktir. Araştırmada; ülkemizde henüz belirli bir sistem ve birlik içerisinde yürütülmeyen Klasik Türk müziği keman öğretimine ilişkin olarak; özengen çalgı eğitimi düzeyinde alternatif kazanımlar tespit ederek, örneklem grubu olarak seçilen grup üzerinde ders işleniş sürecine ilişkin örneklemeler vasıtasıyla buselik, kürdi, hicaz, nihavend ve rast makamları üzerindeki performansa yönelik etkilerinin araştırması amaçlanmıştır. Araştırma, kısmen uygulamalı, kısmen de durum tespitine dayalı genel tarama modelinde betimsel bir çalışma olup; nitel verilerin elde edilmesinde kaynak tarama, nicel verilerin elde edilmesinde ise örneklem grubunda yer alan öğrencilere uygulanan performans testi kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; örnek ders işleniş sürecine ilişkin olarak uygulamada kullanılan etütlere dair müzikal bütünlük performans düzeyleri, ağırlıklı olarak buselik makamında %60 kısmen, kürdi makamında %46,66 büyük ölçüde, hicaz makamında %53,33 kısmen, nihavend makamında %66,66 kısmen, rast makamında %53,33 çok az düzeylerinde tespit edilmiştir.