Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Görüşleri ve Özerklik Algıları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: METİN ARPA

Danışman: YÜCEL KAYABAŞI

Özet:

Bu araştırmanın amacı okul yöneticileri ve öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik görüşleri ve özerklik algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılı İzmir ili merkez ve ilçelerindeki 27 proje okullarında görev yapan 634 okul yöneticileri ve öğretmenler ile yürütülmüştür. Araştırma nicel bir araştırma olup, tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak “Eğitim Teknolojilerine Yönelik Görüşler Ölçeği” ve “Öğretmen Özerkliği Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS ve LİSREL analiz programlarıyla değerlendirilmiştir. Eğitim Teknolojilerine Yönelik Görüşler Ölçeği ve Öğretmen Özerkliği Ölçeği ve ölçeklerin alt boyutlarının ortalamalarını belirlemek için betimsel istatistikler kullanılmıştır. Her iki ölçek normal dağılım gösterdiğinden, araştırma verilerininin analizi için parametrik testlerden Anova ve T-Testi kullanılnıştır. Araştırma bulgulara göre, erkek öğretmenlerin eğitim teknolojilerine yönelik kaygılarının kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğu vi belirlenmiştir. Branşı sosyal bilimler olan öğretmenlerin, eğitim teknolojilerinin yararları ve eğitime katkı puanları; branşları fen bilimleri ve meslek dersleri olan öğretmenlerin puanından daha yüksek çıkmıştır. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere göre öğretim programıyla ilgili daha özerk görüşlere sahiptir. Araştırmada, okul yöneticileri ve öğretmenlerin eğitim teknolojilerine yönelik görüşleri ile özerklik algıları arasındaki ilişki düzeyi düşük düzeyde bulunmuştur. Benzer çalışmaların daha büyük örneklem grubuyla yapılarak sonuçların benzerliği ya da farklılığı karşılaştırılabilir. Araştırma sürecinde öğretmenlerin önemli bir bölümünün anket sorularını yanıtlamaktan kaçındıkları gözlenmiştir. Öğretmenlerin anket sorularını daha istekli yanıtlanmaları amacıyla, akademik çalışmalara yaptıkları katkının, hizmet puanına dönüştürülmesi veya maddi kazanımlar sunulması önerilmektedir. Kıdem yılı yüksek öğretmenlerin, üst yaş dilimindeki öğretmenlerin ve erkek öğretmenlerin eğitim teknolojilerine yönelik kaygılarını gidermek amacıyla; teknolojiyi derslerinde daha verimli kullanan genç kuşak öğretmenler arasında meslektaş danışmanlığı oluşturularak deneyimlerin karşılıklı paylaşılması önerilmektedir. Yönetici ve öğretmenlerin özerkliklerini sınırlandıran etmenlerin belirlenmesine, mesleki kararlar almalarını ve kararlara katılmalarını kolaylaştıran yollar bulunmasına yönelik yeni araştırmalar yapılabilir