6. SINIF MADDE VE ISI ÜNİTESİNDE STEM EĞİTİM UYGULAMALARININ BİLİMSEL YARATICILIĞA OLAN ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLAL KOÇAN

Danışman: Havva Yamak

Özet:

Bu çalışmada, STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) eğitimi uygulamalarının

ortaokul fen bilimleri dersine entegrasyonu sonucunda öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına

etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla hazırlanan STEM eğitim uygulamaları

2017–2018 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde İstanbul ilinde bir devlet okulunda öğrenim

gören 44 6. Sınıf ortaokul öğrencisi ile ‘Madde ve Isı’ ünitesi kapsamında yürütülmüştür.

Deneysel uygulamalar beş haftalık süreçte gerçekleştirilmiştir. STEM etkinliklerinin

uygulanması sürecinde basit deneysel desenden yararlanılmış ve nicel verileri nitel verilerin

desteklediği, deneysel karma desen yaklaşımı kullanılmıştır. Nicel veriler Bilimsel

Yaratıcılık Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler spss 21 programı ile analiz

edilmiştir. Nitel veriler ise; ‘Açık Uçlu Soru Formu’ ve ‘Öğrenci Günlükleri’ kullanılarak

toplanmış ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda STEM’in

öğretim programına entegrasyonu ile yürütüldüğü sürecin, öğrencilerin bilimsel

yaratıcılıklarını ve mühendislik bilgi düzeylerini arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin

işbirliği, organizasyon, fikirlere saygı ve aidiyet duygusu gibi yaşam becerilerinin arttığı

saptanmıştır. Araştırma sonucunda STEM uygulamalarının, öğrencilerde öğrenme,

disiplinler arası bilgi transferi, bilgiyi işleme, tasarlama ve ürün oluşturma gibi önemli

özellikleri geliştirebileceği sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler : STEM Eğitimi, Madde ve Isı, Bilimsel Yaratıcılık.