Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HİLAL KOÇAN
Danışman: Havva Yamak
Özet:
Bu çalışmada, STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) eğitimi uygulamalarının
ortaokul fen bilimleri dersine entegrasyonu sonucunda öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarına
etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla hazırlanan STEM eğitim uygulamaları
2017–2018 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde İstanbul ilinde bir devlet okulunda öğrenim
gören 44 6. Sınıf ortaokul öğrencisi ile ‘Madde ve Isı’ ünitesi kapsamında yürütülmüştür.
Deneysel uygulamalar beş haftalık süreçte gerçekleştirilmiştir. STEM etkinliklerinin
uygulanması sürecinde basit deneysel desenden yararlanılmış ve nicel verileri nitel verilerin
desteklediği, deneysel karma desen yaklaşımı kullanılmıştır. Nicel veriler Bilimsel
Yaratıcılık Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler spss 21 programı ile analiz
edilmiştir. Nitel veriler ise; ‘Açık Uçlu Soru Formu’ ve ‘Öğrenci Günlükleri’ kullanılarak
toplanmış ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda STEM’in
öğretim programına entegrasyonu ile yürütüldüğü sürecin, öğrencilerin bilimsel
yaratıcılıklarını ve mühendislik bilgi düzeylerini arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin
işbirliği, organizasyon, fikirlere saygı ve aidiyet duygusu gibi yaşam becerilerinin arttığı
saptanmıştır. Araştırma sonucunda STEM uygulamalarının, öğrencilerde öğrenme,
disiplinler arası bilgi transferi, bilgiyi işleme, tasarlama ve ürün oluşturma gibi önemli
özellikleri geliştirebileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler : STEM Eğitimi, Madde ve Isı, Bilimsel Yaratıcılık.