Yatılı bölge ortaokullarının eğitimde fırsat ve imkan eşitliği açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: TUĞBA YILMAZ

Danışman: TÜRKER KURT

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Yatılı Bölge Ortaokullarının eğitimde fırsat ve imkân eşitliği açısından öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesidir. Ülkemizde zorunlu eğitim süresi 2012 yılında 12 yıla çıkarılmış ve okullaşma anlamında çok önemli gelişmeler yaşanmıştır. Eğitim sisteminin genişleme eğiliminde olduğu bu sürecin başarılı olmasında eğitim sisteminin toplumun tüm kesimlere eşit ve nitelikli eğitim sunmasının temel bir öneme sahip olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye'de özellikle kırsal kesimdeki çocukların eğitim ihtiyacının karşılanmasına yönelik olarak açılan Yatılı Bölge Ortaokullarının (YBO) sunduğu eğitim olanaklarının eğitimde fırsat ve imkân eşitliği açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, derinlemesine görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Araştırma; Ankara, Bingöl ve Bartın illerindeki YBO'larda görev yapan 39 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan elde edilen görüşme verileri, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonunda ulaşılan bulgulara göre; YBO'ların sağladığı eğitimin kaliteli olarak nitelendiği, bu okullara gerçekten ihtiyaç sahibi olan çocukların devam ettiği, bu okullarda sunulan fiziksel koşulların ise çocukların gelişimsel ve eğitimsel ihtiyaçlarını karşılama açısından yeterli olduğu, YBO'larda belletmen uygulamasının da olumlu katkısıyla çocukların öğretmelerine erişim imkânının oldukça yüksek düzeyde olduğu , çocukların etkili ve düzenli ders çalışma imkânlarının olduğu, ders dışında çeşitli faaliyetlere katılım imkânlarının sağlandığı ortaya çıkmıştır. Buna karşılık ailelerin okulla iletişim kurmada isteksiz olmaları ve çocukların eğitimiyle yeterince ilgili olmamaları sorun olarak ifade edilmiştir. Araştırmada YBO'lara ilişkin ulaşılan en olumsuz durum ise bu okullarda öğrenim gören çocukların aile yoksunluğu yaşıyor olmalarıdır. Tüm bu sonuçlar birlikte değerlendirildiğinde Türkiye'de YBO'ların eğitimde fırsat ve imkân eşitliği açısından önemli bir işlevi yerine getirdiği söylenebilir.