Çocukların Ahlaki ve Sosyal Kural Algısı ile Annelerinin Duygusal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Asena Pektane Gülmez

Danışman: Gülümser Gültekin Akduman

Özet:

Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklarının ahlaki ve sosyal kural algısı ile annelerinin duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda 2018-2019 eğitim öğretim yılında Diyarbakır Ergani ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu ve anasınıflarında eğitim gören 60-72 ay arası 180 çocukla ve anneleriyle çalışılmıştır. Araştırmada anne ve çocukla ilgili bilgi almak için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Çocukların ahlaki ve sosyal kural algılarını tespit etmek için “Ahlaki ve Sosyal Kural Algısı Ölçeği” ; annelerin duygusal zeka düzeylerini tespit etmek için “Schutte Duygusal Zeka Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş olup; anlamlı çıkan farklılıklarda Tukey HSD testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre çocuğun ahlaki otorite ve ahlaki genelleme algısının annenin duygusal zekası ile anlamlı bir fark oluşturduğu; bu değişkenler arasında istatistiksel olarak zayıf ve pozitif yönlü ilişki olduğu bulunmuştur. Çocuğun sosyal kural algısı ile annenin duygusal zeka alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Ahlaki kural, sosyal kural, duygusal zeka, okul öncesi eğitim.