6. Sınıf Öğrencilerinin Dil Kullanma Stratejileri Üzerine İngilizce Öğretmenleri için Geliştirilen Bir Hizmet-içi Eğitim Programı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Hatice Kübra Koç

Danışman: BENA GÜL PEKER

Özet:

Bu çalışmanın amacı, dil öğrenme stratejilerinin kullanımını içeren bir hizmet-içi eğitim programının, orta öğretim İngilizce öğretmenleri ve 6. sınıf öğrencileri üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma, geliştiren hizmet-içi eğitim programının uygulanması ve asıl çalışma olmak üzere iki araştırma evresinden oluşmaktadır. Hizmet-içi eğitim programı, Erzincan ilinde belirlenen üç orta öğretim okulundan sekiz İngilizce öğretmeni ile 2016-2017 EğitimÖğretim Yılı sonbahar döneminde yürütülmüştür. Daha sonrasında, çalışmanın asıl kısmı yine aynı okullarda uygunluk örnekleme yöntemine göre belirlenmiş sekiz adet 6.sınıf ile 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı sonbahar döneminde tamamlanmıştır. Hizmet-içi eğitim programı üç haftada tamamlanırken, çalışmanın asıl kısmı beş hafta içerisinde sonuçlandırılmıştır. Bu çalışmaya, hem İngilizce öğretmenleri hem de 6.sınıf öğrencileri aynı anda katıldığından, veriler katılımcı gruplarına uygun olarak farklı veri toplama araçları ile toplanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen performansa dayalı bir anket (PICLLS) 6. Sınıf öğrencileri için kullanılmıştır. Nitel veriler ise, gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve günlük tutma teknikleri kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama sürecinde, hizmet-içi eğitim programı uygulamasının başında ve sonunda, programın etkililiğini belirlemek amacıyla öntest ve son-test verileri İngilizce öğretmenlerinden yarı-yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Ardından, öğretmenler ve 6.sınıf öğrencileri kendi sınıf ortamlarında beş hafta boyunca gözlemlenmiş ve süreç kaydedilmiştir. 6.sınıf öğrencileri ise gözlem sürecinin başında ve sonunda araştırmacı tarafından geliştirlen anket (PICLLS) uygulanarak değerlendirilmiş ve sonuçlar istatistiksel veri analizi program olan SPSS 21.0 ile analiz edilmiştir. Son olarak, katılımcı öğretmenlerden araştırma boyunca günlük tutmaları istenmiş ve günlüklerden elde edilen veriler destekleyici veri olarak araştırmada kullanılmıştır.Araştırmada sorulmuş olan ve hizmet-içi eğitim programının etkisini tespit etmeyi amaçlayan birinci araştırma sorusuna cevap olarak, veri toplama araçlarından elde edilen veriler doğrultusunda katılımcıların tamamında dil öğrenme stratejileri kullanabilme açısından bir gelişim olduğu belirlenmiştir. Katılımcı öğretmenlerin gelişimlerini analiz edebilmek adına sorulan ikinci araştırma sorusuna cevap olarak ise, öğretmenlerin çocuklarda dil öğrenme stratejilerinin kullanımı konusunda farkındalık geliştirdiği, dil öğrenme stratejilerinin önemi ve gerekliliği noktasında başarılı bir şekilde eğitim aldığı ve ayrıca uygulama sonunda kendi etkinlerini geliştirebildikleri saptanmıştır. Katılımcı öğrencilerin gelişimlerini belirlemeyi amaçlayan üçüncü ve son araştırma sorusuna cevap olarak ise; uygulanan anket sonuçları analiz edilmiş ve öğrencilerin kendilerini dil öğrenme stratejileri konusunda geliştirmeyi başardıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu noktada, anketten elde edilen sonuçlara göre, 6. Sınıf öğrencileri öğretmenlerinin yardımı ile bilişsel ve sosyal stratejileri kullanabilmektedir. Sonuç olarak, araştırmaya katılan İngilizce öğretmenleri sınıf ortamlarını dil öğrenme stratejilerini kullanarak organize etmiş ve ayrıca 6.sınıf öğrencileri dil öğrenme stratejileri kullanımı açısından ilerleme ve gelişme göstermiştir. Özetle, bulgular göstermiştir ki; 6.sınıf öğrencileri öğretmenleri tarafından geliştirilen etkinlikler sayesinde dil öğrenme stratejilerinin kullanımı konusunda ilerleme kaydetmiştir. Ayrıca, bu çalışmada tasarlanan hizmet-içi eğitim programının uygulanması sonucunda katılımcı öğretmenlerin dil öğrenme stratejilerinin sınıf ortamında 6. sınıf öğrencileri için kullanımı konusunda gelişme gösterdiği ve hatta strateji kullanımına dayalı olarak kendi etkinlerini tasarlayarak kullanabildiği sonucuna ulaşılmıştır.