Popüler çevre konularının öğrenilmesinde argümantasyon tabanlı bilim öğrenmenin etkisi: Ekolojik ayak izi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN NASIROĞLU

Danışman: Ömer Saylar

Özet:

Gelişen bilimsel ve teknolojik yenilikler, insanların dünya’daki her ortama yerleşmesine olanak sağlamıştır. Yaşamımızı sürdürebilmemiz içinde insan faaliyetleri ile büyük ölçüde değişime uğratılmış olan bu kaynaklara bağımlıdır. İnsanların bu kaynak bağımlılığı günümüzde bizleri birçok çevre sorunuyla karşı karşıya getirmektedir. Bu araştırma öğretmen adaylarının argümantasyon temelli bilim öğrenme yaklaşımının popüler çevre konularından biri olan ekolojik ayak izi konusunun öğretilmesine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma, tarama tipinde betimsel bir araştırma olarak ortaya çıkmaktadır. Araştırmada nitel ve nicel verilerden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören üçüncü sınıf öğretmen adaylarından toplam 50 kişi oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini oluşturan 50 kişilik gruba 2018-2019 bahar dönemi çevre bilimi eğitimi dersinde ekolojik ayak izi hesaplama anketi, argümantasyon seviyeleri ölçeği ve öğretmen adayı görüş formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatiksel programlar ile analiz edilmiş ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Bulgulardan ekolojik ayak izi konusunun öğretilmesinde argümantasyon temelli eğitim yaklaşımının etkisinin büyük olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının argümantasyon kalite seviyelerinde artış olduğu saptanmıştır. Öğretmen aday görüş formunda verilen cevaplardan argümantasyon temelli bilim öğrenme yaklaşımının, ekolojik ayak izi konusunun öğretilmesinde yeterli olduğu sonucuna varılmıştır