İlköğretim programlarında yer alan görsel okuryazarlık kazanımlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: FATMA KESKİNKILIÇ

Danışman: TOLGA GÜYER

Özet:

Bu araştırmanın amacı görsel okuryazarlık kavramı, ilgili olduğu alanlar ve bu alanlardaki çalışmaların sonuçlarını görsel okuryazarlık eğitimi açısından irdelemektir. Araştırma 3 aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada alan yazın incelemesi yapılarak elde edilen bulgular doğrultusunda görsel okuryazarlık eğitimine ilişkin kazanımlar belirlenmiş ve mevcut ilköğretim programında bulunan kazanımlar ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Uygulamada olan öğretim programı uluslararası kazanımlar açısından değerlendirilmiştir. İkinci aşamada görsel okuryazarlık eğitimi almış bireylerin görsel okuma ve görsel sunu düzeyleri belirlenmiştir. Araştırmanın üçüncü ve son aşamasında ise görsel okuma ve görsel sunu düzeylerinin bilişsel stil ve geometri başarısı değişkenleri ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Kırşehir Anadolu Öğretmen Lisesi ve Mucur şeyh Edebali Anadolu Lisesi'nde okuyan 172 adet dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin görsel okuma düzeyleri ile görsel sunu düzeyleri arasında, görsel okuma düzeyleri ile geometri başarısı arasında ve görsel sunu düzeyleri ile geometri başarısı arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. vii Ayrıca görsel okuma düzeyleri ile bilişsel stilleri arasında ilişki olduğu görsel sunu düzeyleri ile bilişsel stilleri arasında bir ilişki olmadığı görülmüştür.