Fen bilgisi öğretmen adaylarının bitkilerde kuru kütle artışı ve insanlarda kiloların vücuttan atım yolları ile ilgili düşünceleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ZEYNEP MERVE OSKAY

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının, i) bitkilerde meydana gelen kuru kütle artışı, ii) insanlarda meydana gelen kilo kaybı, iii) kiloların insan vücudunu terk etme yolları, hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır. Çalışma sırasında, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yukarıda bahsedilen kavramlar ve durumlar hakkındaki bilgileri ve kavram yanılgıları belirlenmiştir.Çalışmada, içerik analizi (bir nitel araştırma yöntemi olarak) kullanılmış ve veri analizinde Nvivo 9 yazılımından faydalanılmıştır. Çalışmaya, Türkiye?deki iki büyük devlet üniversitesinde 2012 Bahar dönemindeki altmış üç son sınıf Fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak iki aşamalı tanılayıcı test kullanılmıştır. Ayrıca, yarı yapılandırılmış, görüşmeler katılımcılar arasından rastgele seçilen beş kişi ile yürütülmüş, ses bandı haline getirilmiştir.Elde edilen bulgular, katılımcıların fotosentez ve hücresel solunum süreci hakkında birçok kavram yanılgısına sahip olduklarını ve bu olguları açıklamak için bilimsel yöntemden çok informal düşünme eğiliminde olduklarını göstermektedir. Sonuçlar ve çıkarımları detaylı şekilde tartışılmıştır. Ancak, fotosentez ve solunum/hücresel solunum temel kavramları, Türkiye?de uygulanan fen müfredatında orta okul düzeyinden itibaren öğretilmeye başlansada, mezun olduklarında öğretmen olmak ve bu kavramları öğretmeleri istenen üniversite öğrencileri tarafından hala temel anlayış eksikliğine sahiplik düzeyindedir. Bu bağlamda, çalışma anlayışları tanılamada müfredat geliştiriciler ve biyoloji öğretmenleri için bir turnusol kağıdı vazifesi yapmakta ve fotosentez ve hücresel solunum öğrenimi ve öğretimini geliştirmeye yönelik olarak yol göstermektedir.