Öğretmen Adaylarının Etkili Öğrenme Çevresi Oluşturma Özyeterlik İnançlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aslı TÜRKMENLİ

Danışman: Filiz Çetin

Özet:

Bu araştırma, öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.

Araştırmada öğretmen adaylarının etkili öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarını belirlemek ve öz yeterlik inançlarının bağımsız değişkenlere göre değişip değişmediğinin incelenmesi amaçlandığı için tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2020- 2021 Eğitim Öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi öğretmenlik programlarında üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 3010 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi (covenience sampling) ile belirlenmiştir Bu doğrultuda 498 öğrenciye ulaşılmıştır. Alınan dersler vesilesiyle konuya daha hâkim olacakları düşüncesiyle 3. ve 4. sınıflar araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının etkili öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarını ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Etkili Öğrenme Çevresi Oluşturma Öz Yeterlik İnançları Ölçeği”, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılırken, öğretmen adaylarının demografik bilgilerini belirlemek içinde “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 ile LISREL 8.7 paket programlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda edinilen bulgularda; cinsiyete göre; öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançların da cinsiyetlerinin anlamlı bir etkisi bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyine bakıldığında; öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançların sınıf düzeylerinin anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. 4. Sınıf öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarının 3. Sınıf öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir. Akademik başarılarına bakıldığında; not ortalaması 3,26-4,00 arasında olan öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarının not ortalaması 1,76-3,25 arasında olan öğretmen adaylarına kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir. Bölüm türüne göre bakıldığında; öğretmen adaylarının etkili öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançları üzerinde öğrenim gördükleri bölümlerin anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Bölümden memnun olma durumuna bakıldığında; bölümlerinden çok memnun olan öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançlarının bölümlerinden orta düzeyde memnun olan öğretmen adaylarına kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının etkili bir öğrenme çevresi oluşturma öz yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında ilişkinin sonucuna bakıldığında; faktörler arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmektedir.

Anahtar Kelimeler :Etkili öğrenme çevresi,öğretmen adayları,öz yeterlik inancı.