Lise öğrencilerinin duygu yönetme becerilerinin motivasyon ve bazı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURSAT KAZANKAYA

Danışman: İBRAHİM KISAÇ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin duygu yönetme becerilerinin motivasyon (akademik motivasyon), cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, algılanan anne-baba tutumu, annebaba eğitim düzeyi ve doğum sırası değişkenlerine göre incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara’da ortaöğretime devam eden 325 kız, 402 erkek öğrenci olmak üzere toplam 727 öğrenci katılmıştır. Araştırmada lise öğrencilerinin duygu yönetme beceri düzeylerini belirlemek için beş alt boyutu olan “Duygu Yönetme Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadaki bağımsız değişkenlere yönelik “Motivasyon Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve ileri istatistik teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Veri türüne göre, cinsiyet gibi ikili gruplarda t testi, okul türü gibi ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Ayrıca, duygu yönetim beceri düzeyleri ile motivasyon arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre lise öğrencilerinin duygu yönetme becerileri; sınıf düzeyleri, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve doğum sırasına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Okul türüne göre duygu yönetme becerileri toplamı ve alt boyutları; duyguları sözel olarak ifade edebilme, duyguları olduğu gibi gösterebilme ve öfke yönetiminde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Demokratik ve destekleyici anne tutumlarına sahip lise öğrencilerinin duygu yönetme beceri puan ortalamaları ilgisiz ve cezalandırıcı anne tutumlarına sahip öğrencilere göre daha yüksektir ve algılanan anne tutumlarına göre lise öğrencilerini duygu yönetme beceri düzeyleri anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Demokratik baba tutumuna sahip lise öğrencilerinin duygu yönetme beceri puan ortalamaları otoriter olarak algılanan baba tutumuna sahip lise öğrencilerine göre daha yüksektir ve anlamlı olarak farklılaşmaktadır