Çoklu cevaplı madde türünün puanlanmasında kullanılan yöntemlerin test ve madde istatistikleri açısından karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER DOĞAN

Danışman: İSMAİL KARAKAYA

Özet:

Bu araştırmanın amacı çoklu cevaplı madde türünün puanlanma yöntemlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çoklu cevaplı maddelerden oluşan başarı testlerini puanlamada kullanılan sekiz puanlama yöntemi arasında; ortalama test güçlüğü, madde güçlüğü, madde ayırt ediciliği ve güvenirliklerine ait farklılıklar incelenmiştir. Bu sebeple araştırmanın modeli temel araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Uşak’ta öğrenim gören ve Liselere Giriş Sınavı (LGS)’na hazırlanan ortaokul sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla; araştırmacı tarafından geliştirilen Türkçe ve matematik başarı testleri kullanılmıştır. Her bir başarı testi beş seçenekli yirmi maddeden oluşmaktadır. Bu testlerden Türkçe testi 277 ve matematik testi ise 263 sekizinci sınıf öğrencisine araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Test uygulamaları sonrasında 259 öğrenciye beş maddeden oluşan anket uygulaması yapılmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel istatistikler, z testi, ANOVA ve test ile madde istatistiklerini hesaplamak için uygun istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda puanlama yöntemleri arasında güvenirlik bağlamında anlamlı bir fark olmadığı, test ortalama güçlükleri bakımından düzeltme uygulamasının yapıldığı çoklu puanlama yöntemleri ile İkili Puanlama (Dichotomous-İP) yönteminin, düzeltme uygulaması yapılmayan puanlama yöntemlerine göre güçlük değerlerinin daha düşük olduğu bulunmuştur. Madde güçlük indeksleri incelendiğinde indeks değerleri en az olan puanlama yöntemlerinin İkili Puanlama ve Morgan Algoritması olduğu en yüksek ise Çoklu vii Doğru/Yanlış (Multiple True/False-ÇDY) ve Pozitif Sayım (Positive Count-PS) puanlama yöntemleri olduğu görülmüştür. Madde ayırt edicilik indekslerine bakıldığında matematik testi için en yüksek ayırt edicilik indeksleri Çoklu Doğru/Yanlış, Tuzaklı Çoklu Puanlama (Polytomous Trapdoor-TÇC) ve İkili Puanlama Yöntemleri iken Türkçe testi için Çoklu Doğru/Yanlış ve İkili Puanlama Yöntemi şeklindedir. Test uygulamalarına katılan sekizinci sınıf öğrencilerinden gönüllü olanlara uygulanan çoklu cevaplı ve çoktan seçmeli maddelerin karşılaştırılmasının yapıldığı anketten elde edilen sonuçlara göre öğrenciler çoklu cevaplı maddelerin yer aldığı testte çoktan seçmeli maddelere göre daha yüksek puan alacaklarını ve kişiler arası ayrımın daha iyi sağlanacağını düşünmektedirler. Ayrıca bildiklerini daha iyi yansıtabileceklerini düşündükleri ve cevaplaması daha kolay olan madde türünün çoktan seçmeli madde türü olduğunu belirtip LGS’de çoktan seçmeli maddelerin yer almasını tercih ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır