Mobil Teknolojinin İngilizce Öğrenenlerin Kelime Dağarcığı Gelişimine Etkisi: A2 Seviyesi Yetişkin Öğrenen Durum Çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: TUĞBA DÖRTERLER

Danışman: Zekiye Müge Tavil

Özet:

Bu çalışmanın amacı, mobil teknolojinin A2 seviyesi İngiliz dili öğrenenlerinin kelime

dağarcığını geliştirmelerine olan etkisini ölçmek ve kelime dağarcıklarını genişletmek için

kelime çalışma kâğıtları kullanan ve mobil destekli kelime öğretim uygulaması (MAVA)

kullanan iki grubun tutumlarını ve fikirlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla, deneysel bir

çalışma tasarlanmıştır. Mobil destekli kelime öğretim uygulaması kullanan deney grubu ve

kelime çalışma kâğıtları kullanan kontrol grubu oluşturulmuştur. Grupların başarılarını

ölçmek üzere biri ön test diğeri son test olarak kullanılmak üzere birbirine paralel iki ayrı

kelime testi hazırlanmıştır. Bunun yansıra, öğrencilerin tutumları ve fikirleri hakkında bilgi

toplamak üzere iki farklı yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Öğrenciler

dört dil becerisi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) ve üç alt dil becerisini (kelime bilgisi,

dil bilgisi, telaffuz) kapsayan 12 haftalık bir genel İngilizce kursuna katılmaktadırlar. Yani

dersler bütünleşik dil yaklaşımı ile işlenmektedir. İki grup arasındaki tek fark kelime

dağarcıklarını geliştirmeleri için verilen ödevlerdir. Deney grubu mobil destekli kelime

öğretim uygulamasını kullanmaktadır, diğer yandan kontrol grubu kelime çalışma

kâğıtlarıyla ödevlendirilmektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar göstermektedir ki, başarı

açısından gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. İki gruptaki öğrenciler de son

testten oldukça yüksek sonuçlar almışlardır. Bu sebeple, hem kelime çalışma kâğıtlarının

hem de mobil destekli kelime öğretimi uygulamasının öğrencilerin kelime edinim

başarılarına olumlu etkisi olduğu söylenebilir. Ön test ve son testte yer alan alt bölümler ayrı ayrı analiz edildiğinde deney grubu öğrencilerinin kelimeyi tanıma ve kelime telaffuzu alt

bölümlerinden, kontrol grubu öğrencilerine kıyasla daha yüksek sonuçlar aldığı

görülmektedir. Mobil destekli kelime uygulamasının öğrencilerin kelimeyi tanıma ve

telaffuz etme yeteneklerini geliştirmekte kelime çalışma kâğıtlarına kıyasla daha olumlu bir

etkiye sahip olduğu söylenebilir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriye

göre, her iki gruptaki öğrencilerin de çalışma buyunca kullandıkları farklı kelime bilgisi

arttırma aktiviteleri hakkında olumlu tutumlarının olduğu görülmektedir. Diğer yandan,

kelime uygulamasının öğrencilere istedikleri zaman ve istedikleri yerde uygulamayı

kullanmalarını sağlayan üstün bir özelliğinin olduğu öne sürülebilir. Kelime çalışma

kâğıtlarına kıyasla mobil destekli kelime uygulamasının öğrencilerin kelime edinimleri ve

bu kelimelerle ilgili alıştırma yapabilmeleri için daha elverişli olduğu iddia edilebilir.


Anahtar Kelimeler : Mobil destekli Kelime öğretimi uygulaması (MAVA), kelime

dağarcığı geliştirme aktiviteleri, kelime dağarcığı geliştirme çalışma kâğıtları, bütünleşik

yaklaşım, mobil teknoloji