Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: TUĞBA DÖRTERLER
Danışman: Zekiye Müge Tavil
Özet:
Bu çalışmanın amacı, mobil teknolojinin A2 seviyesi İngiliz dili öğrenenlerinin kelime
dağarcığını geliştirmelerine olan etkisini ölçmek ve kelime dağarcıklarını genişletmek için
kelime çalışma kâğıtları kullanan ve mobil destekli kelime öğretim uygulaması (MAVA)
kullanan iki grubun tutumlarını ve fikirlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla, deneysel bir
çalışma tasarlanmıştır. Mobil destekli kelime öğretim uygulaması kullanan deney grubu ve
kelime çalışma kâğıtları kullanan kontrol grubu oluşturulmuştur. Grupların başarılarını
ölçmek üzere biri ön test diğeri son test olarak kullanılmak üzere birbirine paralel iki ayrı
kelime testi hazırlanmıştır. Bunun yansıra, öğrencilerin tutumları ve fikirleri hakkında bilgi
toplamak üzere iki farklı yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturulmuştur. Öğrenciler
dört dil becerisi (okuma, yazma, dinleme, konuşma) ve üç alt dil becerisini (kelime bilgisi,
dil bilgisi, telaffuz) kapsayan 12 haftalık bir genel İngilizce kursuna katılmaktadırlar. Yani
dersler bütünleşik dil yaklaşımı ile işlenmektedir. İki grup arasındaki tek fark kelime
dağarcıklarını geliştirmeleri için verilen ödevlerdir. Deney grubu mobil destekli kelime
öğretim uygulamasını kullanmaktadır, diğer yandan kontrol grubu kelime çalışma
kâğıtlarıyla ödevlendirilmektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar göstermektedir ki, başarı
açısından gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır. İki gruptaki öğrenciler de son
testten oldukça yüksek sonuçlar almışlardır. Bu sebeple, hem kelime çalışma kâğıtlarının
hem de mobil destekli kelime öğretimi uygulamasının öğrencilerin kelime edinim
başarılarına olumlu etkisi olduğu söylenebilir. Ön test ve son testte yer alan alt bölümler ayrı ayrı analiz edildiğinde deney grubu öğrencilerinin kelimeyi tanıma ve kelime telaffuzu alt
bölümlerinden, kontrol grubu öğrencilerine kıyasla daha yüksek sonuçlar aldığı
görülmektedir. Mobil destekli kelime uygulamasının öğrencilerin kelimeyi tanıma ve
telaffuz etme yeteneklerini geliştirmekte kelime çalışma kâğıtlarına kıyasla daha olumlu bir
etkiye sahip olduğu söylenebilir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriye
göre, her iki gruptaki öğrencilerin de çalışma buyunca kullandıkları farklı kelime bilgisi
arttırma aktiviteleri hakkında olumlu tutumlarının olduğu görülmektedir. Diğer yandan,
kelime uygulamasının öğrencilere istedikleri zaman ve istedikleri yerde uygulamayı
kullanmalarını sağlayan üstün bir özelliğinin olduğu öne sürülebilir. Kelime çalışma
kâğıtlarına kıyasla mobil destekli kelime uygulamasının öğrencilerin kelime edinimleri ve
bu kelimelerle ilgili alıştırma yapabilmeleri için daha elverişli olduğu iddia edilebilir.
Anahtar Kelimeler : Mobil destekli Kelime öğretimi uygulaması (MAVA), kelime
dağarcığı geliştirme aktiviteleri, kelime dağarcığı geliştirme çalışma kâğıtları, bütünleşik
yaklaşım, mobil teknoloji