Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: BAHAR GÜDEK

Danışman: ENVER TUFAN

Özet:

Bu araştırma, Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dallar nn 1. ve 4. s n flar nda 2006-2007 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören toplam 1102 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Müzik Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğiyle toplanmıştır. İki bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümde ise müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla sevgi ve değer alt boyutlarına ilişkin toplam 19 tutum ifadesine yer verilmiştir. Ölçekten elde edilen veriler kodlanarak bilgisayar ortam nda SPSS (The Statistical Packet For Social Sciences) paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Ölçeğin birinci bölümüyle ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, öğrencilerin tutumlarının belirlenmesine yönelik olarak aritmetik ortalama ve standart sapma, tutumlar farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı = 0.05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Bu araştırma, Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim Dallar nn 1. ve 4. s n flar nda 2006-2007 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören toplam 1102 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Müzik Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğiyle toplanmıştır. İki bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümde ise müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla sevgi ve değer alt boyutlarına ilişkin toplam 19 tutum ifadesine yer verilmiştir. Ölçekten elde edilen veriler kodlanarak bilgisayar ortam nda SPSS (The Statistical Packet For Social Sciences) paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Ölçeğin birinci bölümüyle ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, öğrencilerin tutumlarının belirlenmesine yönelik olarak aritmetik ortalama ve standart sapma, tutumlar farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Görüşler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı = 0.05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır; 1.Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlar olumludur. 2.Öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarının cinsiyetlerine göre farklılaştığı, kızların erkeklere oranla daha olumlu tutumlara sahip olduklar görülmektedir. 3.Öğrencilerin devam ettikleri sınıf düzeylerine göre tutumlarının farklılık gösterdiği, 1. sınıf öğrencilerinin, 4. sınıf öğrencilere göre daha olumlu tutumlara sahip oldukları anlaşılmaktadır. 4. Öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarn n mezun oldukları liseye göre farklılık oluşturmadığı görülmektedir. 5. Öğrencilerin anne ve babalarının eğitim seviyelerinin ölçekten alınan toplam puanlarda farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. 6.Öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumlarn n, ailede müzik öğretmeni bulunma durumlarına göre farklılaşmadığı görülmektedir. 7. Öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları, ailedeki müzik öğretmenlerinin yakınlık derecesine göre faklılaşmamaktadır. 8. Öğrencilerin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları, müzik öğretmenliğini seçme nedenlerine göre farklılaşmakta, Müzik öğretmenliğini müzik öğretmenlerimden etkilenerek seçtim , motivasyonu yüksek bir meslek olduğu için seçtim ve akademik gelişim fırsatı sunuyor diye seçtim şeklinde görüş bildirenlerin, müzik öğretmenliğini kolay bir meslek olduğu için seçtim ve başka bir seçenek olmadığı için seçtim şeklinde görüş bildirenlere oranla daha olumlu tutuma sahip olduklar görülmektedir. 9. Öğrencilerin öğretmenlik meslek bilgisi ve müzik alan bilgisi derslerini algılamalarına göre tutumlarında farklılık gözlenmektedir. Öğretmenlik meslek bilgisi ve müzik alan bilgisi derslerini çok önemli gören öğrencilerin tutumları, orta derecede önemli görenlere ve hiç önemli görmeyenlere oranla daha yüksektir.