Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OSMAN BATUR İNAN
Danışman: Meliha Yılmaz
Özet:
Resim çocukların hayal dünyalarını bizlere yansıtma yollarından biridir. Çocukların
yaptıkları resimler, duygularını, isteklerini, yaşantılarını ve gelişim süreçlerini anlamamızda
bizlere birçok bilgi vermektedir. Araştırmanın genel amacı, Görsel sanatlar eğitimi yoluyla
arkeolojik buluntu değerlerinin (Göbekli Tepe) öğrencilere plastik değerler açısından
kavratılmasıdır. Çalışma genel tarama (survey) modeline dayalı betimsel bir araştırmadır.
Ön test – son test formu ile toplanan ön bilgiler sonrasında yapılan uygulama çalışmaları
projektif bir yöntem olan resim değerlendirme ölçeği (Görsel Analiz) ile değerlendirilmiştir.
Araştırmanın evreni, Şanlıurfa ilinde yaşayan öğrenciler, örneklemi ise Şanlıurfa’nın
Karaköprü Belediyesine bağlı bir ilkokulda okuyan 9-10 yaş grubu toplam 36 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma verileri 21 sorudan oluşan “Ön test – son test” ile çocukların
yaptığı “Göbekli Tepe’de Ben” konulu resimlerin değerlendirilmesi ile elde edilmiştir. Ön
test – son test ve yaptırılan resimler istatistiki hesaplarla değerlendirilmiş ve tablolandırılmış,
ayrıca resimler “Resim Değerlendirme Ölçeği” ile üç alan uzmanı tarafından çizgisel gelişim
basamakları bakımından ele alınarak değerlendirilmiştir. Ön test – son test değerlendirilmesi
ve resimlerin puanlanması sonucunda, anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Göbekli Tepe, Arkeoloji, Eğitim, Görsel Sanatlar.