Görsel sanatlar eğitimi yoluyla arkeolojik buluntu değerlerinin kavratılması (Göbeklitepe örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN BATUR İNAN

Danışman: Meliha Yılmaz

Özet:

Resim çocukların hayal dünyalarını bizlere yansıtma yollarından biridir. Çocukların

yaptıkları resimler, duygularını, isteklerini, yaşantılarını ve gelişim süreçlerini anlamamızda

bizlere birçok bilgi vermektedir. Araştırmanın genel amacı, Görsel sanatlar eğitimi yoluyla

arkeolojik buluntu değerlerinin (Göbekli Tepe) öğrencilere plastik değerler açısından

kavratılmasıdır. Çalışma genel tarama (survey) modeline dayalı betimsel bir araştırmadır.

Ön test – son test formu ile toplanan ön bilgiler sonrasında yapılan uygulama çalışmaları

projektif bir yöntem olan resim değerlendirme ölçeği (Görsel Analiz) ile değerlendirilmiştir.

Araştırmanın evreni, Şanlıurfa ilinde yaşayan öğrenciler, örneklemi ise Şanlıurfa’nın

Karaköprü Belediyesine bağlı bir ilkokulda okuyan 9-10 yaş grubu toplam 36 öğrenci

oluşturmaktadır. Araştırma verileri 21 sorudan oluşan “Ön test – son test” ile çocukların

yaptığı “Göbekli Tepe’de Ben” konulu resimlerin değerlendirilmesi ile elde edilmiştir. Ön

test – son test ve yaptırılan resimler istatistiki hesaplarla değerlendirilmiş ve tablolandırılmış,

ayrıca resimler “Resim Değerlendirme Ölçeği” ile üç alan uzmanı tarafından çizgisel gelişim

basamakları bakımından ele alınarak değerlendirilmiştir. Ön test – son test değerlendirilmesi

ve resimlerin puanlanması sonucunda, anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Göbekli Tepe, Arkeoloji, Eğitim, Görsel Sanatlar.