Üç boyutlu görsel sanatlar çalışmalarının, beyin felci (CP) vakasında devinsel becerilerin gelişimine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: YILMAZ ÇIRACIOĞLU

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı; Sanat eğitiminin, CP?li vakaların fiziksel gelişimine olumlu yada olumsuz etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla, aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: Üç boyutlu görsel sanatlar çalışmaların öğrenciye; devinsel (psiko-motor) becerilerinin (beceri) edinimine katkısının değerlendirilmesidir. Araştırma nitel araştırmalarda tek denekli araştırma yöntemlerinden olan vaka çalışması ile yürütülmüş; Portage erken eğitim kılavuzu ? fiziksel gelişim ölçeği ön test-son test olarak kullanılmış ve bireyde belirlenen fiziksel eksiklikler göz önünde bulundurularak yanlışsız öğretim yöntemi ve beceri analiz kaydı kullanılarak öğretim uygulanmıştır. Uygulama sürecinde öğretimin eksiksiz verilebilmesi için ipucunun giderek azaltılması sağlanmıştır. Araştırma için seçilmiş beyin felçli 4 yaşındaki E. Y. ile yapılan çalışma sonrasında elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Alınan veriler MS Exel programı ile sayısal verilere dönüştürülmüş, grafikleri hazırlanmış ve araştırmacı tarafından yorumlanmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda, Portage erken eğitim kılavuzu ? fiziksel gelişim ölçeği içerisinden el ve kol bölgesini ilgilendiren sorulardan alınan verilerin ışığında katılımcının sol elini uygulama sonrasında, öncesine kıyasla %19 devinsel becerilerinde daha verimli kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Uygulanan Peg testten alınan verilerin ışığında katılımcının sol elini uygulama sonrasında, öncesine kıyasla ortalama 0,85 saniye devinsel becerilerinde daha verimli kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Jebsen testten alınan verilere göre katılımcının sol elini uygulama sonrasında, öncesine kıyasla ortalama 12,94 saniye devinsel becerilerinde daha verimli kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.