Ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin fizik dersine yönelik tutumlarının okul türlerine göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELTEM CANLI

Danışman: Yasin Ünsal

Özet:

Bu araştırmanın amacı, farklı okul türlerinde öğrenim gören Ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin fizik dersine yönelik tutumlarını araştırmaktır. Günümüz insanın evrende var olan olayları daha iyi anlamaları, hayatın her aşamasını etkileyen teknolojiyi algılayıp yorumlayabilmesi ve bilimin doğasını anlayabilmesi için temel bir fizik eğitiminden geçirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle de fizik dersi ülkemizdeki tüm okul türlerinde 9. ve 10. sınıflarda ortak öğretim programı ve eşit ders saati ile yürütülmektedir. Tarama modelindeki bu araştırmanın çalışma grubunu, erişilebilir örnekleme yoluyla araştırmaya katılım sağlayan 9 farklı okulun 10.sınıflarında okuyan toplam 360 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Çorum İli sınırları içindeki devlet okullarından Fen Lisesi, Anadolu Lisesi ve Meslek Liselerinde öğrenim gören öğrencilerle yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Akpınar (2006) tarafından geliştirilmiş olan Fizik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Toplamda 36 madde ve 6 boyuttan oluşan beşli Likert tipi ölçekten alınan verilerin iç güvenirlik (Cronbach Alpha) katsayısı 0,950’dir. Ayrıca öğrencilerin fizik dersine yönelik görüşlerini almak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Yazılı Mülakat Formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Açık uçlu 5 adet sorudan oluşan Yazılı Mülakat Formu yine üç farklı okul türünden öğrencilere uygulanmıştır. Ölçme araçları yoluyla elde edilen veriler Betimsel Analiz yapılarak yorumlanmıştır. Yapılan çalışmada toplanan nicel veriler ise istatistik yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre yapılan istatistik analiz sonucunda, okul türlerine göre öğrencilerin fizik dersi tutumlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Buna göre Meslek Lisesi ve Fen Liseleri arasında Fen Lisesi lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya konulmuştur. Anadolu Liseleri ve Meslek Liseleri arasında ise fizik ders tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Tüm okul türleri tutum ortalamaları sıralamasında en olumlu tutuma sahip okul türleri Fen Lisesi, Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi şeklinde sıralanabilir. Ayrıca ölçeğin altı alt boyutu için tutum ortalamaları ile okul türleri arasındaki ilişki MANOVA uygulanarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, öğrencilerin fizik derslerindeki tutumlarını artırmaya yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.