Spor eğitimi veren yüksek öğretim kurumlarında görev yapan akademisyenlerin örgütsel bağlılığına iletişimin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SEVİM GÜLLÜ

Danışman: İBRAHİM FATİH YENEL

Özet:

Bu tez çalışması, ülkemizde beden eğitimi ve spor yüksekokulları / fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin çalıştıkları örgüte duydukları bağlılıkları üzerinde iletişimin etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın evreni, 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında Türkiye' de spor eğitimi veren yüksek öğretim kurumlarında görev yapan tüm akademisyenlerdir. Örneklemi ise, yedi coğrafi bölgeden rastgele seçilen, söz konusu eğitimi veren 22 üniversitede çalışmakta olan 336 akademisyendir. Tarama modelinin benimsendiği bu çalışmada öncelikle konuyla ilgili yerli ve yabancı literatür taranmış, ilgili literatür bilgileri geniş sayılabilecek ve sistematik bir biçimde verilerek kavramsal çerçeve oluşturulmuş ve daha önce geliştirilen ve kullanılan, üç bölümden oluşan ölçek aracılığı ile bulgulara ulaşılmıştır. Ölçeğin ilk kısmı cinsiyet, yaş, unvan, bölüm ve kıdem süresi gibi demografik bilgilerden, ikinci kısmı 18 soruluk örgütsel bağlılık ile ilgili ifadelerden (duygusal, normatif ve devam olmak üzere üç boyutludur), üçüncü kısmı da 35 soruluk örgütsel iletişim (bilgilendirme, amir ile iletişim, arkadaşlarla iletişim, ücretlendirme, terfi ve kariyer olmak üzere beş boyutludur) ile ilgili ifadelerden oluşmaktadır. Araştırmanın tüm istatiksel analizleri SPSS paket programı kullanılarak yapılmıştır. Ülkemizdeki beden eğitimi ve spor yüksekokulları/fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin yaş ve kıdemi fazla olanların daha az olanlara göre duygusal bağlılıklarının daha fazla olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan demografik değişkenlerin örgütsel iletişime anlamlı bir katkı sağlamadığı bulgusu elde edilmiştir. Ayrıca, amiri ve arkadaşları ile iletişimi iyi olan ve görev yaptıkları fakültede/yüksekokulda bilgilendirme sürecinin iyi işletildiğine inanan akademisyenlerin duygusal ve normatif bağlılıkları yükselirken devam bağlılıkları düşmektedir. Sonuç olarak, örgütsel iletişimin örgütsel bağlılığa olumlu yönde etkisi vardır.