Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgıya yönelik benlik algıları ile genel benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: GÜLBAHAR KARABULUT

Danışman: ENVER TUFAN

Özet:

Bu araştırma güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgıya yönelik benlik algıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkiyi açıklamaya dönük betimleyici desende ilişkisel (korelasyonel) bir çalışmadır. Araştırma evrenini Türkiye'de bulunan güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Türkiye'deki güzel sanatlar lisesi müzik bölümü 11. sınıflarında 2013-2014 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1.200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Çalgıya Yönelik Benlik Algısı Ölçeği ve Coopersmith Benlik Sayıgısı Ölçeği Kısa Formu ile toplanmıştır. İki bölümden oluşan Çalgıya Yönelik Benlik Algısı Ölçeği'nin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümünde ise müzik bölüm öğrencilerinin çalgıya yönelik benlik algılarını belirlemek amacıyla kendisini tanıma ve çalgısını benimseme alt boyutlarına ilişkin toplam 19 ifadeye yer verilmiştir. Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği 25 sorudan oluşmaktadır. Ölçekten elde edilen bulgular SPSS paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama ve standart sapma, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon ve tek değişkenli regresyon analizi yapılmıştır.Araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin çalgıya yönelik benlik algılarının her iki alt boyutta da katılırım yönünde yüksek, benlik saygılarının da orta seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çalgıya yönelik benlik algılarında gelire ve babanın eğitim seviyesine göre farklılık oluşmadığı ancak anne eğitim seviyesi, cinsiyet, çalışılan çalgı, okuduğu okulun bulunduğu bölge, başarı ve çalgısında kaç yıldır eğitim aldığı değişkenlerine göre farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalgıya yönelik benlik algısının benlik saygısının önemli bir yordayıcısı olduğu görülmüştür.