Alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillerdeki 7.sınıf öğrencilerinin geometri problemi çözme ve matematiksel süreç gelişimlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ENİSE PEKER

Danışman: HASAN ES

Özet:

Matematik öğrenme alanları içinde yer alan problem çözme ve matematiksel süreç becerileri birbiri ile etkileşim halinde olan önemli unsurlardır. Kişilerin tüm okul hayatı ile okul sonrası hayatında da kullanabileceği bu beceriler matematik öğrenme alanlarında yer almaktadır. Bu nedenle araştırmanın amacı; alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillerdeki yedinci sınıf öğrencilerinin geometri problemlerini çözerken ki matematiksel süreç gelişimlerini incelemektir. Bu araştırmada alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stildeki yedinci sınıf öğrencilerinin geometrik problem çözme ve matematiksel süreç becerileri incelenmektedir. Bu amaçla, 2015-2016 eğitim öğretim yılı içerisinde Mersin İli Tarsus ilçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 125 7. sınıf öğrencisinden veriler toplanmıştır. Veriler, "Gizlenmiş Şekiller Grup Testi" ve açık uçlu problemlerden oluşan "Geometri Muhakeme Değerlendirme Ölçeği" olmak üzere iki farklı araçla toplanmıştır. Bu testler aracılığı ile öğrencilerin alan bağımlık /bağımsızlık düzeyi problem çözme becerileri ve muhakeme becerileri ölçülmüştür. Araştırma sorularını yanıtlamak amacıyla betimleyici ve yordayıcı (çok değişkenli regresyon) analiz yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, matematiksel süreç becerisi arttığında problem çözme becerisinin artacağı, bilişsel stil skoru arttıkça problem çözme becerisinin ve matematiksel süreç becerisinin artacağını söylemesine karşın matematiksel süreç becerilerinin problem çözme üzerindeki etkisi alan bağımlılığa bağlı olarak farklılaşmadığını göstermektedir. Öğrencilerin alan bağımlı ve alan bağımsız olmaları ayrı ayrı matematiksel süreç becerileri ve problem çözme becerileri arasında bağ bulunmasına karşın bu bilişsel stillerin matematiksel süreç becerisi ve problem çözme üzerinde bir etkisinin olmadığı bulunmuştur.