Lise müdürlerinin bilinçli farkındalıkları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MİHRİBAN ÖZGÜN

Danışman: Nezahat Güçlü

Özet:

Bu araştırmanın amacı lise müdürlerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerisi algı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın bağımlı değişkenleri bilinçli farkındalık düzeyi ve problem çözme becerisi düzeyi; bağımsız değişkenleri ise cinsiyet, yaş, branş, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemdir. Araştırma evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez ilçeleri; Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan, Pursaklar ve Yenimahalle’ye bağlı liselerde (Anadolu Liseleri ile Mesleki ve Teknik Liseler) görev yapmakta olan 155 lise müdürü oluşturmuştur. Evrenin tamamına ulaşmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri “Problem Çözme Envanteri (PÇE)”, “Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ)” ve katılımcıların demografik özelliklerini ölçen araştırmacı tarafından hazırlanmış bir kişisel bilgiler formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. İstatistiki analizlere başlanmadan önce verilerin normal dağılımları test edilmiştir. Bağımlı ve bağımsız değişkenlere dair betimsel istatistikler ortaya konmuştur. Verilerin normal dağılım göstermemesi sonucunda, bağımlı değişkenlerin cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenleri ile ilişkisini belirlemek için Mann-Whitney U-testine başvurulmuştur. Bağımlı değişkenlerin yaş, branş ve mesleki kıdem değişkenleriyle ilişkisini ortaya koymak amacıyla Kruskall Wallis testinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre lise müdürlerinin bilinçli farkındalıkları ve problem çözme becerileri vii orta düzeydedir. Ayrıca müdürlerin cinsiyet, yaş, branş, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemleri onların bilinçli farkındalıkları ve problem çözme becerileri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmamaktadır. Bununla birlikte, okul yöneticilerinin bilinçli farkındalıkları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin problem çözme becerisi algı düzeyleri bilinçli farkındalık düzeyleri ile doğru orantılı bir artış göstermektedir.