Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kadir BİLEN
Danışman: MUSTAFA AYDOĞDU
Özet:Bu çalışmanın amacı genel biyoloji laboratuvarında Tahmin Et-Gözle-Açıkla (TGA) yöntemine dayalı laboratuvar yaklaşımı ile hazırlanan etkinliklerin, fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerinin gelişimine, biyoloji laboratuvarına yönelik tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisini doğrulama laboratuvar yaklaşımı ile karşılaştırarak araştırmaktır. Bu araştırmanın örneklemini, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören ve 2007- 2008 öğretim yılında güz döneminde Genel Biyoloji Laboratuvarı I dersini alan 122 2. Sınıf, öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma deseni olarak öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Gündüz (birinci) öğretim öğrencileri deney grubu (62 öğrenci), gece (ikinci) öğretim öğrencileri ise kontrol grubu (60 öğrenci) olarak belirlenmiştir. Bu nedenle, öğrenciler gruplara seçkisiz olarak atanmadığı için, bu çalışma yarı-deneysel bir çalışmadır. Sekiz hafta süreyle deney grubundaki öğrenciler Tahmin Et-Gözle- Açıkla yöntemine dayalı laboratuvar uygulaması, kontrol grubundaki öğrencilere ise doğrulama laboratuvar yaklaşımı ile öğrenim görmüşlerdir. Araştırma hipotezlerini test etmek için veri toplama araçları olarak Kavram Başarı Testi, Bilimsel Süreç Beceri Testi, Biyoloji Laboratuvarına Karşı Tutum Ölçeği ve Bilimin Doğası Görüş Anketi uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde bağımsız ttesti, regresyon analizi ve varyans analizinde ise tekrarlı ölçümlerde (ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise frekans (f) ve yüzde (%) dağılımlarının yanı sıra Kay-Kare testinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları, TGA yöntemine dayalı laboratuvar yaklaşımı ile hazırlanan etkinliklerin, fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerinin gelişimine, laboratuvarına yönelik tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşleri üzerine etkisinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Ayrıca fen bilgisi öğretmen adayları TGA yöntemini biraz zaman alıcı ve zorlayıcı olduğunu belirtmelerine rağmen, laboratuvardaki diğer yöntemlerden daha zevkli ve neyi ne kadar bildiğini gösterdiği için daha etkili olduğu görüşündedir.