Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyine sporun etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: AYLİN MENTEŞ

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Bu araştırma, lise öğrencilerinin atılganlık seviyesine sporun etkisini belirlemek, demografik özelliklerinin atılganlık düzeyi ile bir ilişkisinin olup olmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.. Bu araştırmanın örneklemi 2006-2007 yılında Ankara ilinde merkez ilçelerde bulunan Normal Lise, Meslek Lisesi, Anadolu ve Fen Lisesi ve Özel Liselerde eğitimlerine devam etmekte olan toplam 243.233 Hazırlık, Birinci Sınıf, İkinci Sınıf ve Üçüncü Sınıf öğrencileri arasından seçkisiz yöntemle seçilmiş toplam 1089 öğrenciyi oluşturmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin 758'ini (% 69.4) erkek, 334'ünü ise (% 30.6) kız öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin atılganlık düzeylerini belirlemek için Rathus (1973) tarafından hazırlanmış olan Rathus Atılganlı Envanteri ve liseli öğrencilerin demografik özelliklerini anlamaya yönelik olarak hazırlanan 17 sorulu anket kullanılmıştır. Planlanan anket formunun birinci bölümünde katılımcıların demografik özelliklerini anlamaya yönelik 17 soru, ikinci bölümünde ise 30 maddeden oluşan Rathus Atılganlık Envanteri bulunmaktadır. 1.089 öğrenciden elde edilen veriler SPSS 11,5 istatistik paket programından yararlanılarak gerekli analizler yapılmıştır. Elde edilen veriler araştırmanın niteliğine uygun olarak bulgular bölümünde sunulmuş, tartışma ve yorum bölümünde ise tartışılıp yorumlanmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama ve standart sapma puanlarına betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak bakılmıştır. Ayrıca, ikili gruplarda bağımsız t- testi kullanılmış, ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi (One-Way ANOVA) uygulanmıştır. Tek yönlü varyans analizinde gruplar arasında ortaya çıkan farkı değerlendirmek için Bonferroni çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında ilişki olup olmadığı ise Pearson Momentler Çarpımı kolerasyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizlerde p < 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, 1. Lise öğrencilerinin % 61.6'sı (670'i) atılgan davranış biçimine sahipken, , %38.4'ü (417'sı) atılgan davranış biçimine sahip olmadıkları bulunmuştur. 2. Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyinde lisanslı olarak spor yapıp yapmadıklarına bağlı olarak anlamlı bir farklılık olmadığı; takım sporun yapanların atılganlık düzeyi puanlarının bireysel spor yapanlara göre yüksek olduğu; spor yapma süreleri ve sportif müsabakalara düzenli olarak katılıp katılmama ile atılganlık düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı bulunmuştur. 3. Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyinde yaşa, kardeş sayısına, annenin ve babanın mesleğine bağlı olarak istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmazken; cinsiyet, devam ettikleri sınıf, devam ettikleri okul, gelir düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, boy ve kilo değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur.