Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Öğrenci: HÜLYA KARAÇALI
Danışman: BÜLENT AKSOY
Özet:Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe 7. sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası algısının gerçek durum ile ne kadar örtüştüğünü belirlemektir. Araştırma betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış anket kullanılmıştır. Geliştirilen yarı yapılandırılmış anket Ankara ilinde 150, Sinop ilinde 149, Şanlıurfa ilinin Birecik ilçesinde 150 7. Sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 449 kişiye uygulanmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı olan yarı yapılandırılmış anketin uygulanmasıyla elde edilen verilerin analizinde SPSS 17 istatistiksel yazılımından yararlanılmıştır. Araştırmanın problem durumu ve alt problemleri oluşturan soruların çözümlenmesinde; frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, gibi betimsel istatistikler ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısına yönelik toplam puanları cinsiyet ve atlası bulunma değişkenine göre kız öğrencilerin ve atlası olan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Fakat harita inceleme ve okulunda Sosyal Bilgiler sınıfı/laboratuarı olma değişkeni açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısı toplam puanları yaşadıkları il değişkenine ve sınıf mevcuduna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ankara ilinde öğrenim gören öğrencilerin Türk Dünyası algısının Sinop ve Şanlıurfa ilinde öğrenim gören öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca sınıf mevcudu 20'den az olan öğrencilerin zihin haritasında Türk Dünyası algısının daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. 7. sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası ile ilgili bilgiyi en çok ders kitaplarından öğrendiği en az ise tarih kitaplarından öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır. 7. sınıf öğrencilerinin doğru bildiği ülke sayısı incelendiğinde araştırmaya katılan öğrencilerin yaklaşık % 90'ının iki ve ikiden az ülke bildiği sonucuna varılmıştır. 7 bağımsız Türk Cumhuriyeti'nden en fazla doğru bilinen ülke Türkiye olurken bunu sırasıyla K.K.T.C., Kazakistan, Azerbaycan, Türkmenistan, Özbekistan takip etmektedir. En az doğru cevaplanan Kırgızistan'ı doğru bilen öğrencilerin oranı ise sadece %1.5 düzeyinde gerçekleşmiştir.