Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Elif Bozyiğit
Danışman: Gonca Yangın Ekşi
Özet:
Öğretmen eğitimi onlarca yıldır pek çok çalışmanın odak noktası olmasına rağmen, öğretmen eğitimcilerinin yeterince incelenmemesi, öğretmen eğitimcilerinin oluş süreçlerinde birçok zorluğun yaşanmasına ve dolayısıyla hüsrana uğramalarına neden olmuştur. Bu amaçla, bu çalışma, öğretmen eğitimcilerinin ve öğretmen eğitimcisi adaylarının ihtiyaçlarını keşfetmeyi, bu önemli figürlerin ihtiyaçlarına göre bir eğitim programı önermeyi, uygulamayı ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak ADDIE modeli ile harmanlanmış bir eylem araştırması uygulanmıştır. Öğretmen eğitimcilerinin ihtiyaçlarını bir anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla incelemek için, İngilizce Öğretmenliği eğitiminde doktora yapmakta olan ve İngilizce Öğretmenliği bölümlerinde öğretmen eğitimcisi olmayı hedefleyen 27 İngilizce öğretmen eğitimcisi adayı ve 35 İngilizce öğretmen eğitimcisi ile amaçlı örnekleme yapılmıştır. İhtiyaç analizinin sonuçları, bir mesleki gelişim programının tasarımı ve geliştirilmesi için girdi sağlamıştır. Tasarlanan ve geliştirilen eğitim programının iki gönüllü öğretmen adayı ile pilot çalışmasının ardından program altı öğretmen eğitimcisi adayı ile hayata geçirilmiştir. Çevrimiçi modüler program, katılımcıların eğitimin altı modülü boyunca yansıtıcı ve
ix
uygulamaya dayalı görevlere katılmalarını gerektirdi. Program değerlendirmesinin sonuçları, programın katkılarını, güçlü ve zayıf yönlerini gösterdi. Araştırmanın sonunda öğretmen eğitimcisi adaylarının öğretmen eğitimcisi olmaya hazırlanmalarında daha fazla uygulamaya dayalı fırsatlara ihtiyaç duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, uygulamaya ve araştırmaya yönelik öneriler araştırma sonunda paylaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Öğretmen eğitimciler, öğretmen eğitimcisi adayları, mesleki gelişim, program geliştirme, İngilizce öğretmenliği eğitimi