Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: TUĞBA ÖNAL
Danışman: ARZU ÖZEN YAVUZ
Özet:Günümüzde uçakların hızlı, konforlu, güvenilir ve ulaşılabilir fiyatlarda olması havayolu taşımacılığının gelişmesine ve dünyanın birçok şehrinde teknolojik, gösterişli, büyük, konforlu ve güvenli havaalanı terminal binalarının yapılmasına vesile olmuştur. Bu sebeple havalimanı terminal binaları ülkeler ve şehirler açısından prestij yapılarına dönüşmüştür. Kara-hava arasında köprü görevini üstlenen bu yapılar, zaman içerisinde dev yapılara dönüşmüştür. Yeni nesil havalimanı terminal binaları içerisinde, sosyal ve kültürel faaliyet alanları, alış-veriş merkezi, otel, sergi salonu vb. yeni birimler bulunmaktadır. Farklı işlevleri bünyesinde barındıran bu yapılar, büyük hacimlere ihtiyaç duymaktadır. Bu nedenle özellikle son 20 yılda, uzun açıklıkları rahatça geçebilen taşıyıcı sistemler doğrultusunda, havalimanı terminal binalarında geniş hacimleri örten farklı strüktür sistemleri uygulanmıştır. Şehirlerin giriş kapısı, görünen yüzleri olmayı hedefleyen havalimanı terminal binalarında biçimsel arayışlarda ön plana çıkmaya başlamıştır. Bu tez kapsamında da havalimanı terminal binalarının biçimsel oluşumları ve bu oluşumu şekillendiren taşıyıcı sistemlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada; havaalanı terminal binalarının biçimlenmesini etkileyen işlevsel, strüktürel sisteme ve biçimlenme kararlarına yönelik verilerin belirlenmesi ile bir analiz yöntemi geliştirilmeye çalışılmıştır. Giriş bölümünde tezin amaç ve yöntemi açıklandıktan sonra ikinci bölümde, yapı formunun biçimlenişine ve tasarımcıyı yönlendiren biçimsel strüktürel yaklaşımlar, strüktürel sistem türleri ve gelişimine değinilmiştir. Üçüncü bölümde havalimanı gelişimi, havacılık sektörünün gelişimi ve bunun sonucunda ihtiyaç duyulan havalimanı terminal binalarının tarihsel süreçte oluşumu anlatılmıştır. Dördüncü bölümde ise tüm veriler ışığında dünya ve ülkemizde yapılan terminal binalarından örnekler verilerek karşılaştırma yapılması hedeflenmiştir. Çalışmanın beşinci bölümü olan sonuç kısmında, incelenen havalimanı terminal binalarının değerlendirmesi yapılmış ve strüktürel sistem gelişiminin tasarımcıyı özgürleştirerek havalimanı terminal binalarının biçimlenişini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.