Okulların bürokratikleşme düzeyi ile öğretmenlerin iş doyum düzeyi arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Eğri

Danışman: AYHAN URAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okulların bürokratikleşme düzeyi ile öğretmenlerin iş doyum düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 4131 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 364 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada okulların bürokratikleşme düzeyini belirlemek amacıyla Ermeç (2007) tarafından geliştirilen "İlköğretim Okulları Bürokratikleşme Düzeyi Ölçeği" ve öğretmenlerin iş doyum düzeyini belirlemek amacıyla Taşdan (2008) tarafından geliştirilen "İş Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 20 isimli yazılım aracılığıyla yapılmıştır. Okulların bürokratikleşme düzeyi ve öğretmenlerin iş doyum düzeyinin, öğretmenlerin cinsiyetine ve çalıştıkları okul türüne göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için t-testi, yaş ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Okulların bürokratikleşme düzeyi ile öğretmenlerin iş doyum düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre okulların bürokratikleşme düzeyi ile öğretmenlerin iş doyum düzeyi arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki söz konusudur. Öğretmenlerin okulların bürokratikleşmesi ve iş doyumuna ilişkin algı düzeylerinin yaşa, cinsiyete ve kıdeme göre anlamlı farklılıklar göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan öğretmenlerin okulların bürokratikleşmesi ve iş doyumuna ilişkin algı düzeylerinin okul türü değişkenine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği sonucuna varılmıştır.