Psikolojik ölçeklerde ROC analizi yöntemiyle standart belirleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: MAHMUT SAMİ KOYUNCU

Danışman: ŞEREF TAN

Özet:

Araştırmada Sürekli Kaygı Ölçeği ölçüt kabul edilerek öğretmen adayları için KPSS Sürekli Kaygı Ölçeği (ÖAKSKÖ) için ROC analizi yöntemiyle standart belirleme çalışması yapılmıştır. Çalışmanın amacı, ROC analiziyle geliştirilmiş veya uyarlanmış olan ölçeklerde kesme puanının nasıl belirleneceğini göstermektir. Bu çalışmadaki bulgular, 2013-2014 Bahar Dönemi Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan 554 kız ve 170 erkek öğrenci olmak üzere toplam 724 öğrenciden elde edilmiştir. Çalışmada Sürekli Kaygı Ölçeği ölçüt alındığında öğretmen adayları için KPSS sürekli kaygı ölçeğinin ROC analizi standart belirleme yöntemiyle belirlenen en uygun kesme puanının kaç olduğu ve kesme puanının cinsiyete ve örneklem büyüklüğüne göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, genel olarak ÖAKSKÖ'nin yorumlanmasında kullanılacak olan kesme puanı 28,5 olarak belirlenmiştir. ÖAKSKÖ için belirlenen kesme puanının sadece kız öğrenciler için 28,5; sadece erkek öğrenciler için ise 26,5 olduğu tespit edilmiştir. ÖAKSKÖ'nin 0,54 olasılıkla gerçek durumda sürekli kaygısı olan kişileri ve 0,82 olasılıkla gerçek durumda sürekli kaygısı olmayan kişileri doğru tespit edebildiği sonucuna ulaşılmıştır. ÖAKSKÖ'nin 0,75 olasılıkla sürekli KPSS kaygısının olduğu durumu doğru tespit ettiği; 0,64 olasılıkla sürekli KPSS kaygısının olmadığı durumu doğru tespit ettiği belirlenmiştir. ÖAKSKÖ'nin kabul edilebilir düzeyde ayrım yeteneğine sahip olduğu ve seçilen kesim noktası ile gerçek durumun genel olarak %72 uyumlu olduğu görülmüştür. Cinsiyete göre seçilen kesim noktası ile gerçek durumun kız öğrenciler için %71; erkek öğrenciler için %74 uyumlu olduğu belirlenmiştir. ÖAKSKÖ için rasgele seçilen farklı örneklem büyüklüklerine göre elde edilen kesme puanları ve eğri altında kalan alan (AUC) değerlerinin değişkenlik gösterdiği, belirlenen kesme puanının uygulandığı guruba göre değişebileceği belirlenmiştir. Elde edilen kesme puanlarının aynı olmasına rağmen duyarlılık, özgüllük ve AUC değerlerinin farklı olabileceği ortaya konmuştur. Standart belirlemenin bireylerin başarı ya da performans düzeylerindeki farklılaşmayı belirleme açısından önemli olması nedeniyle bu tür standart belirleme çalışmalarının yapılması önerilmektedir.