Kaynaştırma Öğrencilerinin Derse Katılım Düzeylerinin Sınıf Öğretmenlerinin Önleyici Sınıf Yönetimi Stratejilerini Kullanma Düzeyleri ile İlişkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İrem Deniz ÇİMEN

Danışman: Necdet Karasu

Özet:

Bu araştırmada; kaynaştırma öğrencilerinin derse katılım düzeylerinin sınıf öğretmenlerinin önleyici sınıf yönetimi stratejilerini kullanma düzeyleri ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmada betimsel tarama modellerinden korelasyonel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Amasya ilinde 2 farklı ilçede ilkokul 4. Sınıfta eğitim görmekte olan 24 kaynaştırma öğrencisi ve bu öğrencilerin sınıflarında görev yapmakta olan 21 sınıf öğretmeninden veri toplanmıştır. Araştırmanın veri toplama araçlarını “Derse Katılım Envanteri” ve “Önleyici Sınıf Yönetimi Gözlem Formu” oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda a) kaynaştırma öğrencilerinin katılım düzeylerinin orta ve orta düzeyin biraz üzerinde olduğu, b) sınıf öğretmenlerinin önleyici sınıf yönetimi stratejisi kullanma düzeylerinin çoğunlukla “orta” düzeyde olduğu, c) öğretmenlik tecrübesi ve sınıf mevcudu gibi değişkenlerin öğretmenlerin strateji kullanımı üzerinde olumsuz bir etkisi olduğu, d) kaynaştırma öğrencilerinin davranışsal ve bilişsel katılım düzeylerinin öğretmenlerin önleyici sınıf yönetimi stratejilerini kullanma düzeyleri ile ilişkili olmadığı, e) öğretmenlerin kullandıkları önleyici sınıf yönetimi stratejilerinin kaynaştırma öğrencilerinin “katılmama” olarak ifade edilen uyumsuz-ders dışı davranışların sergilenmesini önlediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Kaynaştırma, Öğrenci katılımı, Önleyici sınıf yönetimi