Spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin iyilik hali (wellness)düzeylerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURCU KOÇAK

Danışman: METİN KAYA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesine bağlı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin iyilik hali (wellness) düzeylerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerine bağlı bölümlerde öğrenim gören 112’si Erkek ve 74’ü Kız öğrenci olmak üzere toplam 186 öğrenci oluşturmuştur. Örneklemin seçiminde tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve İyilik Hali Yıldızı Ölçeği (İHYÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Sosyal Bilimciler için İstatistik Programı (SPSS 25.0) kullanılarak tanımlayıcı istatistik yöntemleri, ilişkisiz örneklemler t-testi, varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve lineer regresyon uygulanmıştır. Araştırma sonucunda spor bilimleri fakültesine bağlı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin iyilik hali (wellness) düzeylerinin %73 ile iyi bir düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin iyilik düzeylerinin cinsiyet, yaş, bölüm, sınıf, lisanslı veya düzenli olarak spor yapma, sigara içip içmeme veya içilen sigara sayısına göre anlamlı bir farlılık göstermediği görülmüştür (p>0,05). Ancak haftalık olarak yapılan spor sayısı ile iyilik hali arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İyilik halinin %4,5’inin spor sayısından kaynaklandığını söylemek mümkündür.