İlkokul Müdürlerinin Liderlik Stilleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Veli Fırat Şimşek

Danışman: VİCDAN ALTINOK

Özet:

Bu araştırmanın amacı İstanbul ili Esenler ilçesinde görev yapmakta olan ilkokul müdürlerinin liderlik stillerini 1991 yılında Bolman ve Deal tarafından geliştirilen Liderlik Çerçeveleri Kuramı'na göre ne düzeyde gösterdiklerini öğretmen ve müdürlerin görüşlerine dayanarak ölçmektir. Araştırma için kullanılan veri toplama aracı 1991 yılında Bolman ve Deal tarafından geliştirilmiş ve Mahçe Dereli tarafından Türkçe' ye uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırma anketi üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde anketi dolduran bireye ait bilgiler, ikinci bölümde, ilkokul müdürlerinin liderlik biçimlerini ölçmeyi amaçlayan 38 soru ve son bölümde müdürlerin liderlik ve yöneticilik özelliklerini belirlemeye yönelik ifadeler yer almaktadır. Araştırma İstanbul ili Esenler ilçesinde buluna 19 ilkokulda yapılmış ve ilkokul müdürleri ile öğretmenler çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma için 600 öğretmen ve 19 ilkokul müdürüne anket teslim edilmiştir. Müdürlerin tamamı anketleri doldurmuş, öğretmenlerin 372'si bu anketleri doldurarak teslim etmiştir. Öğretmen anketlerinin 104 tanesi yanlış veya eksik doldurulduğu için çalışmaya dahil edilmemiştir. Analizler bilgisayarda SPSS for 20.00 istatistik paket programında yapılmıştır. Müdürlerin ve öğretmenlerin anketleri ayrı ayrı değerlendirilmiş, müdürlerin kendileri hakkındaki düşünceleri ve öğretmenlerin müdürler hakkındaki düşünceler ayrı ayrı incelenmiştir. Müdürlerin kendi liderlik stilleri hakkındaki düşünceleri ve öğretmenlerin müdürlerin liderlik stilleri hakkındaki düşünceleri, gruplara iki ayrı form uygulandığından dolayı ayrı ayrı hesaplanmış ve bunun sonucunda aritmetik ortalamaların karşılaştırılmasıyla iki grubun düşünceleri karşılaştırılmıştır. Araştırmada öğretmenler müdürlerin sırasıyla İnsan Kaynakları Liderliği', Yapısalcı Liderlik', Politik Liderlik' ve Sembolik Liderlik' uyguladığını düşünürken müdürler de kendilerinin İnsan Kaynakları Liderliği', Yapısal Liderlik', Politik Liderlik' ve Sembolik Liderlik' uyguladıklarını düşünmektedirler. Yani öğretmenlerin ve müdürlerin düşünceleri aynıdır. Ayrıca öğretmenlerin ve müdürlerin cinsiyetleri ve mesleki kıdemlerine göre müdürlerin uyguladığı liderlik stilleri farklılık göstermektedir.