Okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâsı ve dijital oyun bağımlılıklarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALPARSLAN ÜNSAL

Danışman: İlkay Ulutaş

Özet:

Bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının duygusal zekâlarının ve dijital oyun bağımlılıklarının belirlenmesi, duygusal zekâ ile dijital oyun bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi ve duygusal zekâ ile dijital oyun bağımlılığının öneminin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi statüdeki anaokullarının 5-6 yaş grubunda eğitim görmekte olan 297 çocuk oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Sullivan Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Ölçeği” ve “Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları çocukların duygusal zekâ puan ortalamalarının cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, anne-babanın öğrenim durumu, annenin çalışma durumu ve babanın çalışma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı fark gösterdiğini; yaşlarına göre anlamlı fark göstermediğini ortaya koymuştur. Çocukların bilgisayar oyunu bağımlılığı puan ortalamalarının cinsiyet, doğum sırası, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim düzeyi, annenin çalışma durumu ve babanın çalışma durumuna göre anlamlı fark gösterirken; yaşları ve kardeş sayılarına göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Duygusal zekâ ile bilgisayar oyunu oynama bağımlılığı arasında anlamlı düzeyde, yüksek ve negatif yönde ilişki olduğu belirlenmiştir. Oyun bağımlılığının duygusal zekânın yordayıcısı olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Duygusal zekâ, bilgisayar oyunu bağımlılığı, internet bağımlılığı,

okul öncesi eğitim, çocuk