ALTERNATÖRLERIN OTOMATIK PARALEL BAGLANMASI IÇIN EGITIM AMAÇLI BIR DENEY SETININ GELISTIRILMESI VE ETKILILIGININ DEGERLENDIRILMESI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ilhan GARIP

Danışman: İLHAMİ ÇOLAK

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalismada alternatörlerin paralel baglantisini gerçeklestirebilecek egitim amaçli mikrodenetleyici tabanli bir deney seti tasarlanmistir. Tasarlanan deney seti, paralel baglanma sartlarini yerine getirerek paralel baglanmayi gerçeklestirmektedir. Gerilim, frekans, faz açisi ve faz sirasi ölçümleri PIC16F877 mikrodenetleyicisi tarafindan degerlendirilmekte ve sartlarin uygun olmasi halinde paralel baglanti otomatik olarak yapilmaktadir. Ögrencilerin laboratuar ortaminda yapacaklari paralel baglantiya yönelik islem basamaklarini takip etmeleri ve olabilecek hatalari görsel ortamda izlemeleri mümkün olmaktadir. Ayrica deney setinin koruma özellikleri yardimiyla baglanti ve islem hatalarindan dolayi olabilecek arizalari önlemek mümkün olabilmektedir. Gelistirilen deney seti alternatörlerin dengesiz yüklenmesi, iki faza kalmasi, uyartim devresi arizasi gibi durumlarda endüstriyel kullanima yönelik koruma ve uyari ünitesi olarak da kullanilabilecek yapidadir. Deney setinin egitim üzerine etkilerini arastirmak amacina yönelik olarak çoktan seçmeli 14 sorudan olusan bir anket çalismasi yapilmistir. Anket çalismasi senkron makinalar, DA motoru ve kontrolü alternatörlerin paralel baglanmasi ve otomatik kontrol derslerini almis olanlar arasindan seçilen 83 ögrenci ile gerçeklestirilmistir. Anket çalismasi sonucunda sistemin %94 oraninda egitime olumlu olarak katki sagladigi ortaya çikmistir.ABSTRACT