Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DUYGU AKKUZULU
Danışman: Demet Çetin
Özet:Bu araştırma ilköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi Çevre ve İnsan ünitesinin öğretiminde yansıtıcı öğretim yöntemi kullanılmasının öğrenci başarısına ve çevreye karşı tutumuna etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Düzce ili, Gümüşova ilçesinde uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan Gümüşova İlköğretim Okulu'nda öğrenim görmekte olan iki farklı sınıftaki 7. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışma grubu, 27 kişilik deney grubu öğrencisi ile 27 kişilik kontrol grubu öğrencisi olmak üzere toplam 54 öğrenciden oluşmaktadır. Deney grubundaki öğrencilerden her ders sonunda işlenen ders ile ilgili yansıtıcı fen günlükleri tutmaları istenmiştir. Öğrencilerin anlatılan konu ile ilgili evde araştırma yapmaları, anlaşılmayan noktaları belirtmeleri ve konunun değerlendirmesini yapmaları amacıyla her derste 3 soru sorularak cevapları günlüklere yazmaları istenmiştir. Günlük tutmanın tutum ve başarı üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla Çevre Tutum Ölçeği, araştırmacı tarafından hazırlanan Çevre Önbilgi Testi, Çevre ve İnsan Ünitesi Başarı Testi veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda yansıtıcı öğretim yöntemi, kontrol grubunda ise müfredatta yer alan öğretim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde SPSS 11.5 programı kullanılarak elde edilen verilerin analizi yapılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre, fen ve teknoloji dersinde çevre ve insan ünitesinin öğretiminde yansıtıcı öğretim etkinliklerinden yansıtı fen günlükleri kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarını ve çevreye yönelik tutum ve davranışlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Öğretmen açısından ise öğrenci günlüklerinin incelenmesi dersin yeniden şekillenmesinde faydalı olmuştur.