Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Duygusal İhmal Ve İstismara Yönelik Bilgi Ve Farkındalıklarına Destek Eğitim Programının Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET KANAK

Danışman: NESLİHAN AVCI

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal ihmal ve istismara yönelik bilgi ve farkındalıklarının desteklenmesi için oluşturulan Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Duygusal İhmal ve İstismara Yönelik Bilgi ve Farkındalıklarına Destek Eğitim Programının etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubunu, 2014-2015 akademik yılında Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği A.B.D.'da öğrenimlerine devam eden eğitim alacak grup için 60, eğitim almayacak grup için 60 olmak üzere toplam 120 öğretmen adayı oluşturmuştur. Ön test, son test, kalıcılık kontrol odaklı deneysel modelin kullanıldığı araştırmada, öğretmen adaylarının duygusal ihmal ve istismara yönelik bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi için araştırmacı tarafından geliştirilenDuygusal İhmal/İstismara Yönelik Bilgi ve Farkındalık Ölçme Aracı (DİBFA) kullanılmıştır. Eğitim alan gruba dokuz hafta süreyle vi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Duygusal İhmal ve İstismara Yönelik Bilgi ve Farkındalıklarına Destek Eğitim Programı uygulanmış, eğitim almayan grup ise kendi sürecine bırakılmıştır. Verilerin analizinde, ön test-son test ve son test kalıcılık karşılaştırmalarında ilişkili örneklemler için t testi, ön test-son test-kalıcılık testi çoklu karşılaştırmasında ise tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, eğitim alan ve eğitim almayan gruplarda bulunan katılımcılar arasında Duygusal İhmal/İstismara Yönelik Bilgi ve Farkındalık Ölçme Aracı reddetme ve görmezden gelme, aşağılama ve çocuğu şiddete tanık etme, yalnız bırakma ve tehdit etme, karşılaştırma ve ayrımcılık yapma alt boyutları, son test puanları açısından, eğitim alan grubun katılımcılarının lehine anlamlı fark görülmüştür (p< ,05). Ayrıca eğitim alan gruba son testten dört hafta sonra uygulanan kalıcılık testi sonuçlarında, eğitimin etkisini koruduğu görülmüştür (p>,05). Bu sonuçlar doğrultusunda eğitim programının öğretmen adaylarının duygusal ihmal ve istismara yönelik bilgi ve farkındalık düzeylerine olumlu yönde katkı sağladığı söylenebilir.