ELEKTRİKLİ ARAÇLAR VE KESİR DERECELİ DENETLEYİCİ İÇEREN BİR BÖLGELİ YÜK-FREKANS KONTROL SİSTEMİNİN ZAMAN GECİKMESİNE BAĞLI KARARLILIK ANALİZİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bukunmi Michael OLOWE

Danışman: Saffet Ayasun

Özet:

Bu çalışma, MATLAB/Simulink ortamında zaman alanı simülasyonları kullanılarak kesirli sıra oransal integral (FOPI) ve elektrikli araçlara sahip bir bölgeli yük frekansı kontrol sisteminin gecikmeye bağlı kararlılık analizini araştırmakta, çok çeşitli PI kontrolör kazanımları, integral kontrolör sırası ve konvansiyonel enerji santrali ile elektrikli araçlar EV'leri arasındaki güç paylaşımı faktörleri için kararlılık gecikme payları belirlenmiştir. Kontrol sistemlerindeki iletişim sistemi ağları, dinamik bir sistemin doğal bir parçası olan zaman gecikmeine neden olur. Sonuçlar, kararlılık gecikme marjını artırmak için integral denetleyicinin kesirli sırasının birden düşük olması gerektiği gerçeğini ortaya koymaktadır. Ek olarak, EV'lerin frekans düzenlemesine katılım faktörü üzerinden artmasıyla kararlılık gecikme paylarının arttığı ve böylece EV'lerin YFK sistemine entegrasyonunun kararlılığı artırdığı gözlenmektedir. Hem EV'lerin hem de FOPI denetleyicisinin, YFK sisteminin dinamik performansını iletişim zamanı gecikmeleriyle artıracak önemli araçlar olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Kararlılık gecikme payı, elektrikli araçlar, yük-frekans kontrolü