Lise son sınıf öğrencilerinin duyarlı sevgi düzeyleri, olumlu sosyal davranış eğilimleri ile algılanan anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE DEMİREL

Danışman: FATMA ABİDE GÜNGÖR AYTAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı lise son sınıfa devam eden ergenlerin duyarlı sevgi düzeyleri, olumlu sosyal davranış eğilimi ve algılanan anne baba tutumları arasındaki ilişkileri incelemek ve algılanan anne baba tutumları(duyarlılık düzeyi, davranışsal denetim, psikolojik kontrol düzeyi, özerklik desteği) açısından duyarlı sevgi, olumlu sosyal davranış eğilimlerinin nasıl farklılaştığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Ordu ili merkezinde bulunan ve 12. sınıfa devam eden 478 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Akın ve Eker tarafından 2011 yılında uyarlanan Duyarlı Sevgi Ölçeği, Sevim tarafından 2013 yılında uyarlanan Leuven Algılanan Anne Babalık Ölçeği, Kumru ve diğerleri tarafından 2004 yılında uyarlanan Olumlu Sosyal Davranış Eğilimi Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçları yorumlanırken değişkenlerin normal dağılım gösterme durumları araştırılırken birim sayıları nedeniyle Shapiro Wilk’s, gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır.Kruskal Wallis-H Testinde anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir. Normal dağılım göstermeyen değişkenler arasındaki ilişkiler incelenirken Spearman’s Korelasyon Katsayısından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, duyarlı sevgi düzeyi, olumlu sosyal davranış eğilimi ve algılanan vi anne-baba tutumu arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin duyarlı sevgi düzeyinin, algılanan anne baba tutumlarının alt boyutlarından özerklik desteği ve duyarlılık ile pozitif ilişkili olduğu görülmüştür. Olumlu sosyal davranışların ise algılanan ebeveyn tutumlarından psikolojik kontrol ile negatif ilişkili olduğu tespit edilmiştir.Lise son sınıf öğrencilerinin duyarlı sevgi düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı ve doğum sırası değişkeni açısından farklılaştığı görülmüştür. Olumlu sosyal davranışın alt boyutlarının algılanan gelir düzeyi, başarı düzeyi ve anne-baba öğrenim düzeyine göre değişkenlik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır