YÖNETİCİ OGRETMEN AİLE İLETiSIM VE iSBİRLIGi ARACI GEÇERLİK GÜVENiRLİK ÇALIŞMASI VE OKULÖNCESİ EGITİM KURUMLARINDAKİ YÖNETİCİ, OGRETMENLER İLE AİLELER ARASINDAKİ İLETiSIM VE IŞBiRLiGiNiN YÖNETİCİ, OGRETMEN, AİLE BAKIŞ AÇISINA GÖRE İNCELENMESİ


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Derya Atabey

Danışman: FATMA TEZEL ŞAHİN

Özet:

Bu araştırma, Yönetici Ogretmen Aile iletişim Ve işbirliği Araci\"nm gegerlilik güvenirlilik çalışmasını yapmak ve okul öncesi eğitim kurumlanndaki yönetici, ogretmenler ile aileler arasındaki iletişim ve işbirliğinin, okul öncesi eğitim kurumlannda görev alan yöneticiler, ogretmenler ve çocuğu okul öncesi eğitim kurumlanna devam eden ailelerin bakış agisına göre incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmamn evrenini Ankara'nm merkez ilçelerinde alt ve fist sosyo-ekonomik düzeyde bulunan ilkogretime bağlı anasmiflannda görev alan yöneticiler, anasimfı ogretmenleri ve bu kurumlarda çocuğu anasimfına devam eden aileler oluşturmuştur. Araştırmamn örneklemini, göriilme sıkligi, duyarlılık ve kitle büyüklup dikkate alınarak Basit Rastgele Örnekleme varsayirm altında; 69 yönetici, 240 anasimfı ogretmeni ve 1200 aile oluşturmuştur. Aynca her anasimfı ogretmeni 5 aileye ilişkin form doldurduğu için ogretmen form sayısı da 1200 olarak gerçekleşmiştir. ii Araştırmada veri toplama aracı olarak; demografik bilgilere ait sorulann yer aldigi Yönetici Kişisel Bilgi Formu, \"Ogretmen Kişisel Bilgi Formu, Aile Kişisel Bilgi Formu kullanılmistır. Değişkenlere bağlı olarak karşilaştırma yapmak amacıyla, Yönetici Ogretmen Aile Detişim ve Isbirliği Aracı (Yönetici Formu), Yönetici Ogretmen Aile İletişim ve isbirliği Aracı (Ogretmen Formu), Yönetici Ogretmen Aile iletişim ve isbirliği Aracı (Aile Formu) olmak üzere araştırmacı tarafından geliştirilen 3 ayn form kullanılmıştır. Yönetici Ogretmen Aile iletişim Ve isbirliği Araci\"mn uygulanmasıyla elde edilen veriler kullamlarak geçerlilik ve güvenirlilik analizleri ve değişkenlere bağlı karşilaştırmalar yapılmiştır. Kişisel Bilgi Formlanndaki bilgilerin frekans ve yüzdesel gösterimleri tablolar haUnde verilmiştir. Araçlann geçerlik-güvenirlik testleri olarak Faktör Analizi ve Cronbach Alpha katsayılan hesaplanmıştır. Elde edilen puanlann iki gruplu karşilaştırmalannda normal dagilması durumunda parametric testlerden Student t testi , normal dagilmaması durumunda ise Mann-Whitney U testi kullanılmıştır.Uc ve daha fazla gruplu karşilaştırmalarda, puanlann normal dagilması durumunda parametric testlerden Anova testi, normal dagilmaması durumunda ise Kruskall-Wallis testi kullanılrmstır.Uygulanan testlerin değerlendirilmesinde anlamlılık derecesi olarak 0.05 ahnmıştır. Araştırma sonucunda; 12 maddeden oluşan Yönetici Ogretmen Aile iletişim Ve isbirliği Aracı (Yönetici Formu) faktör yük değerlerinin tek faktör üzerinde toplandigi ve maddelerin faktör yük değerlerinin 0,257 ve üzerinde olduğu göriilmektedir. ic tutarhhk Kuder Richardson 20 nin genişletilmiş hali olan Cronbach Alfa formüla ile 0,892 hesaplanması ile guclü bir iç tutarlıligi olduğu saptanmıştır. iii 56 maddeden oluşan Yönetici Ogretmen Aile İletişim Ve Isbirliği Aracı (Öğretmen Formu) nun güvenirlik katsayısı 0,982 olarak hesaplanmıştır. 62 maddeden oluşan Yönetici Ogretmen Aile iletişim Ve isbirliği Aracı (Aile -Ogretmen Formu) nun güvenirlik katsayısı 0,982 olarak hesaplanmıştır. 13 maddeden oluşan Yönetici Ogretmen Aile iletişim Ve isbirliği Aracı (Aile -Yönetici Formu) maddelerinin faktör yük değerlerinin 0,610 ve üzerinde olduğu, iç tutarhhk Kuder Richardson 20 nin genişletilmiş hali olan Cronbach Alfa formülü ile 0,948 hesaplanmış olup guclü bir iç tutarlıligi olduğu saptanmistır. Yöneticilerin aileler ile olan ilişkilerine bakış agilannın; yaş gruplanna göre istatistiksel olarak anlamlı farklıligin (p<0.05) olduğu, ogrenim durumlan ve okul öncesi eğitim kurumunun bulunduğu bölgenin SED ' ine göre istatistiksel olarak anlamlı (p>0.05) farklıligin olmadigi saptanmistır. Ogretmenlerin aileler ile olan ilişkilerine bakış agilannın; yaş gruplanna, ogrenim durumlanna, mesleki kıdemlerine, anne baba eğitimi ile ilgili ders alma durumlanna, okul öncesi eğitim kurumunun bulunduğu bölgenin SED ' ine göre istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) farklıligin olduğu saptanmıştır. Ailelerin ogretmenlerle olan ilişkilerine bakis agilannın; çalışma durumlanna, mesleklerine, Okul aile işbirliği çalışmalanndan memnun olma durumlanna , Aile katılımi\" çalışmalanndan memnun olma durumlanna, okul öncesi eğitim kurumunun bulunduğu bölgenin SED ' ine göre istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) farklıligin olduğu, yaşlan ve öğrenim durumlanna göre istatistiksel olarak anlamlı (p>0.05) farklıligin olmadigi saptanmıştır. iv Ailelerin yöneticilerle olan ilişkilerine bakış agilannm; ogrenim durumlanna, çakşma durumlanna, mesleklerine, Okul aile işbirliği çalismalanndan memnun olma durumlanna, Aile katılımi\" çalışmalanndan memnun olma durumlanna, okul öncesi eğitim kurumunun bulunduğu bölgenin SED ' ine göre istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) farklıligin olduğu, yaşlanna göre istatistiksel olarak anlamh (p>0.05) farklıligin olmadigi saptanrmştır.