Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELİF AKDAŞ
Danışman: Demet Çetin
Özet:Bu araştırmanın amacı "İlköğretim yedinci sınıf Fen ve Teknoloji dersi İnsan ve Çevre ünitesinde yaşam temelli öğrenme modelini kullanmanın akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2012-2013 eğitim- öğretim yılında Çankırı ili Korgun Orta Okulu'nda 7. sınıfa devam eden 21' i deney grubunda, 22' si kontrol grubunda olmak üzere toplam kırk üç öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama dört hafta sürmüştür. Kontrol grubuna yapılan uygulamada Fen ve Teknoloji dersi kılavuz kitabında yer alan etkinlikler kullanılmıştır. Deney grubuna yapılan uygulamada ise yaşam temelli öğrenme modeline dayalı etkinlikler kullanılmıştır. Bu etkinliklerde gazete haberleri, günlük hayatta meydana gelen olaylar ile ilgili videolar ve hikâyeler yer almıştır. Araştırmanın verileri toplam 20 çoktan seçmeli sorudan oluşan İnsan ve Çevre Ünitesi Başarı Testi (İÇBT) ve çevresel davranış alt başlığında toplam 13 soru, çevresel düşünce alt başlığında toplam 14 soru bulunan Çevresel Tutum Ölçeği (ÇTÖ) ile toplanmıştır. İÇBT ve ÇTÖ deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır ve İÇBT deney ve kontrol gruplarına 2 ay sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde "İlişkili Örneklemler t-testi" ve "İlişkisiz Örneklemler t-testi" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; Yaşam Temelli Öğrenme Modeline Dayalı Etkinliklerin öğrencilerin akademik başarıları, çevreye karşı olan düşünce ile davranışları ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılık düzeyleri üzerinde olumlu yönde bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Yaşam Temelli Öğrenme Modelinin, deney grubunun İÇBT ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark çıkmasında; ve çevresel düşünce alt ölçeği ön test ve son test ortalamaları arasında anlamlı bir fark çıkmasında geniş bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Deney grubuna 2 ay sonra uygulanan İÇBT kalıcılık testi ve İÇBT son test puan ortalamalarının aynı olması ise, yaşam temelli öğrenme modelinin öğrencilerin bilgilerinin kalıcılığı üzerinde etkisinin olduğunu göstermiştir.