Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: ESRA DOĞANAY KOÇ
Danışman: GÜLÜMSER GÜLTEKİN AKDUMAN
Özet:Bu araştırma, okul öncesi dönem eğitimi alan 60 ay ve üzeri çocukların anne bağlanma stillerini belirlemek, çocukların anne bağlanma stilleri ile empatik, duygusal ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı içerisinde Çankırı merkezinde bulunan resmi ilköğretim anasınıfları ile resmi bağımsız anaokullarına devam eden 60 ay ve üzeri 109 çocuk ve annesi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; anneler ve çocukları hakkında gerekli bilgilere ulaşabilmek için, "Genel Bilgi Formu"; çocukların anne bağlanma stillerini ölçebilmek için "Yakın İlişkiler Envanteri II"; empatik beceri düzeylerini ölçebilmek için "Kısa Empati Ölçeği"; duygusal becerilerini ölçebilmek için "Duygusal Becerileri Değerlendirme Ölçeği" ve sosyal becerilerini ölçebilmek için ise; "Sosyal Beceri Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPPS 22 paket programında, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiş olup; anlamlı çıkan farklılıklarda, grup farklılıklarını inceleyebilmek amacıyla Tukey HSD testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda yakın ilişkiler envanteri II'nin anne öğrenim düzeyine göre; empatik becerinin çocuğun baba yaşına göre; duygusal becerinin anne öğrenim düzeyine ve çocuğun aile yapısına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Sosyal beceri düzeyi incelendiğinde ise; anne öğrenim düzeyine ve baba öğrenim düzeyine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Yakın ilişkiler envanteri II ile sosyal beceri arasında anlamlı, zayıf ve negatif yönlü bir ilişki vardır. Empati ile ifade etme, anlama ve toplam duygusal beceri ile arasında anlamlı, zayıf ve pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır.