ÖĞRETMENLERİN ÖZ LİDERLİK ALGISI İLE MOBBİNG YAŞAMA DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİ VE BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA ERKOYUNCU

Danışman: Necati Cemaloğlu

Özet:

Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin öz liderlik algısı ile mobbing yaşama düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak ve bazı değişkenlere göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nicel yöntem kullanılmış, araştırmanın deseni olarak ilişkisel tarama yöntemi belirlenmiştir. 367 öğretmenden oluşan örneklem grubu seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Öz Liderlik Ölçeği” ve “Olumsuz Davranışlar Ölçeği (NAQ)”  kullanılmıştır. Veri analiz tekniği olarak veri dağılımın normal dağılım gösterdiği tespit edildikten sonra parametrik testler kullanılmıştır. Fark testleri için t-testi ve ANOVA; korelasyon analizi için ise Pearson korelasyonu kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda; öğretmenlerin öz liderlik algıları yüksek; mobbing yaşama düzeyleri düşük düzeydedir. Öğretmenlerin öz liderlik algısı ile mobbing yaşama düzeyi arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öz liderlik alt gruplarının Mesleğe Yönelik Tehdit alt grubunu negatif bir şekilde etkilediği ve Aşırı İş Yükü alt boyutunu anlamlı bir şekilde yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Demografik özelliklere göre yapılan inceleme sonucunda; öğretmenlerin öz liderlik algısının ve mobbing yaşama düzeyinin cinsiyet, medeni durum ve mesleği sevme değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Kıdem değişkenine göre öğretmenlerin öz liderlik algısında farklılaşma beklenirken; mobbinge maruz kalma düzeyinde farklılaşmaya rastlanmamaktadır. Yaş değişkenine göre öğretmenlerin öz liderlik algıları genç öğretmen grubunda anlamlı bir farklılık gösterirken; mobbing yaşama düzeyinde farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin öz liderlik algıları kademe değişkenine göre incelendiğinde, ilköğretim kademesinde çalışan öğretmenlerin en fazla ortalamaya sahip olduğu tespit edilirken; mobbing yaşama düzeyleri ile kademe değişkeni arasında anlamlı bir farklılaşmaya rastlanmamaktadır.