Gençlik spor il Müdürlüklerine bağlı gençlik merkezlerindeki görsel sanat eğitimi çalışmalarının tespiti (Trabzon ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: LÜTFÜYE KUL

Danışman: MELTEM KATIRANCI

Özet:

Bu araştırma Gençlik Spor İl Müdürlüğüne bağlı Gençlik Merkezlerinde gerçekleştirilen Görsel Sanat Eğitimi faaliyetlerinin durumunu tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Gençlik merkezlerindeki görsel sanat eğitimi faaliyetlerinin durum tespitini ortaya koyabilmek amacıyla Trabzon Gençlik Spor İl Müdürlüğüne bağlı 9 gençlik merkezinden görsel sanat eğitimi programı olan üç merkez örneklem olarak alınmıştır. Betimsel-survey (tarama) araştırma modeli ile yapılan araştırmada Trabzon Gençlik Spor İl Müdürlüklerine Bağlı Gençlik Merkezlerinden sadece üçünde Görsel Sanat Eğitimi faaliyeti olduğu tespit edilmiş. Bu merkezler yapılacak çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırma probleminin çözümlenebilmesi için gereksinim duyulan verilerin toplanmasında araştırmacının kendisi tarafından hazırlanan geçerlilik ve güvenilirlikleri sağlanmış görüşme ve gözlem formları kullanılmıştır. Görüşme formları; öğrenciler için 23, öğreticiler için 21, yöneticiler için 25 sorudan oluşmuştur. Bu sorular merkezdeki durumu ortaya koyacak şekilde hazırlanarak öğrenci, öğretici, yönetici profilleri, fiziksel ve donanımsal yapı, program yapısı, uygulaması ve değerlendirmelerin nasıl yapıldığını da ortaya koymuştur. Gençlik Merkezlerinden 3 yönetici, 6 öğretici ve 6 öğrenci ile mülakat yapılmıştır. Bunun yanında 10 ana başlık altında yarı yapılandırılmış 31 maddeden oluşan ders gözlem formları hazırlanmış, merkezlerde toplam on saat gözlem yapılmıştır. Verilerin analizinde mülakatlar için betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Görüşme formlarının yapılandırılmış kısmı frekans alınarak, yapılandırılmamış kısmı ise betimsel olarak analiz edilmiştir. Katılımcıların görüşlerine göre, Gençlik Merkezlerinin genel amaçlarını gerçekleştirebilecek fiziksel ve donanımsal yeterliliğe sahip olmadığı gibi kurumun fiziksel ve donanımsal niteliklerinin, tüm programların öğretimi açısından da yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin Görsel Sanatlar programını mesleklerini belirlemek ve yeteneklerini geliştirmek için tercih ettikleri, Görsel Sanatlar programından beklentilerinin çeşitlilik gösterdiği, farklı yaş gruplarının aynı eğitime tabi tutulmasından kaynaklanan bazı sıkıntılar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Gençlik Merkezlerindeki eğitimin örgün eğitimi destekler nitelikte olduğu, Görsel Sanatlar programının ders içeriğini öğreticilerin kendilerinin hazırladığı ve Görsel Sanatlar programının hedeflerine ulaşmakta eksik kaldığı görülmüştür. Merkezin kendine ait bir bütçesinin olmamasından kaynaklı sıkıntılar yaşandığı olanca kaynakların da daha çok spor faaliyetlerine harcandığı gözlenmiştir. Sonuç olarak denilebilir ki: Bu araştırma ile Gençlik Merkezlerindeki görsel sanat eğitimi faaliyetlerinin çocuklar ve gençlerin boş/serbest zamanlarını değerlendirmek açısından yararlı, örgün eğitimi destekler nitelikte olduğu, bunun yanında gençlerin ve çocukların sosyal ve fiziki gelişimleri açısından çok önemli olan bu merkezlere daha fazla önem gösterilmesi gerektiği savunulmaktadır.