Fen bilimleri öğretiminde canlılar ve yaşam öğrenme alanında fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA AKTAŞ

Danışman: Ömer Saylar

Özet:

Bu çalışmanın amacı; Fen Bilimleri öğretim programında yer alan canlılar ve yaşam öğrenme alanı içerisindeki konularla ilgili Fen Bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel hazırbulunuşluk durumlarını belirlemektir. Bu amaçla, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde bulunan Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 84 öğretmen adayından oluşmuş çalışma grubuna bilişsel içerikli sorulardan oluşturulmuş başarı ölçeği uygulanmış ve elde edilen cevaplar değerlendirilmiştir. Yapılan bu araştırmada tarama modeli kullanılmış, veriler SPSS paket programında analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde verilerin aritmetik ortalaması, frekansı, yüzdesi bulunarak yorumlanmıştır. Bilişsel sorulara göstermiş oldukları performanslara; boş, yanlış cevap, doğru ancak yanlış cevaplarda var, yetersiz cevap (kısmen doğru), doğru cevap şeklinde değerlendirme yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, Fen Bilimleri öğretim programında yer alan canlılar ve yaşam öğrenme alanı içerisindeki konulara göre hazırlanmış bilişsel içerikli sorulara verdikleri cevaplar doğrultusunda, öğretmen adaylarının bilişsel hazırbulunuşluk düzeylerinin ‘’İyi’’ seviyede yani yeterli düzeyde olduğu tespit edilmiştir