Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hasan Saraç
Danışman: MAHMUT ÖZBAY
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Havacılık endüstrisinin gelişimi ile birlikte bu alanda düşük yoğunluk giderek önem kazanmıştır. Bu sebeple kompozit yapıların kullanımı gün geçtikçe artmıştır. Metal ya da kompozit parçaların birleştirilmesinde mekanik bağlayıcılar yerine yapıştırma kullanımı, yapılarda hafiflik sağlayan en etkin unsurlardan birisidir. Bu yüzden parçaların birleştirilmesinde yapıştırma uygulamalarının kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Yapışma performansını etkileyen birçok parametre vardır. Bu parametrelerin en önemlilerinden biri yapışma yüzeyini hazırlama işlemidir. Yapışma yüzeyinde yapılacak bazı yüzey hazırlama teknikleri yapışma mukavemetini arttırabilmektedir. Yapışma performansını etkileyen bir diğer önemli faktör ise yapışma kalınlığıdır. Yapışma bölgesinde kalınlık değişiklikleri, yapıştırıcıda gerilim birikmeleri oluşturup yapışma mukavemetini düşüren bir etki yaratmaktadır. Kalınlık kontrol yöntemleri ile yapışma performansı arttırılabilmektedir. Bu faktörlerin yanında nem, sıcaklık, kür şekli ve yapışma basıncı gibi faktörlerde yapışma performansını etkileyebilmektedirler. Bu çalışmada, kompozit ya da metal parçaların yapıştırılmasında uygulanan yüzey hazırlama yöntemleri teorik olarak incelenmiş, metal yüzeylerde, fosforik asit kaplama, #80 ve #180 numara Alüminyum tozu püskürtme yöntemleri, kompozit numunelerde, scotchbrite, peel ply, grit blast, #80 ve #400 numara kumlama yöntemeri numunelere uygulanmıştır. Bu numuneler ile çekme mukavemet ve çevresel koşullara dayanım testleri yapılmış ve sonuçlar elde edilmiştir. Bu testler ile yüzey hazırlama yöntemlerinin yapışma performansına olan etkileri gözlemlenebilmiştir. Benzer bir şekilde yapışma kalınlığı kontrol yöntemleri ile alakalı teorik bilgiler verilmiş, mikro top ve scrim cloth yöntemleri kullanılarak numuneler hazırlanmıştır. Bu numuneler üzerinde çekme testleri yapılmış ve sonuçlar elde edilmiştir. Bu testler ile yapışma kalınlığının yapışma performansı üzerindeki etkileri gözlemlenebilmiştir.