1968'den günümüze müzik dersi öğretim programlarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PELİN KENDİRLİ

Danışman: Şebnem Yıldırım Orhan

Özet:

Öğretim pr

ogramları, ülkenin ihtiyaçları, müzik eğitimi politikaları, değişen siyasi profiller

ve liderlerin müziğe verdiği önem gibi sebeplerle değişime ve gelişime uğrayarak yeniden

yapılandırılmışlardır. Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar Milli Eğitim

Bakan lığı’nın ilkokul ilköğretim müzik dersi için yapılandırılmış “Müzik Dersi Öğretim

Programları” bulunmaktadır. İlkokul ilköğretim “müzik dersi öğretim programı” ,

öğrencilerin müzik dersinde öğrenecekleri konuların işlenişine ilişkin önemli bir

kılavuzdur . Müzik öğretmenleri bu öğretim programına göre ders işlemek durumundadır.

Çalışmada, 1968, 1969, 1971, 1989, 1994, 1995, 1997, 2002, 2006, 2007 ve 2017

yıllarında uygulanan ilkokul (1.,2.,3.,4.,5. ) sınıf ilkokul ilköğretim müzik dersi öğretim

programları genel tarama modelinde betimsel bir şekilde incelenmiştir. Çalışmada ilkokul

ilköğretim müzik dersi öğretim programları ; vizyon, misyon, genel yapı, boyutları ile,

program isimleri, program başlıkları, ünite konu isimleri ve ilk kazanım açılarından

sınır landırılarak incelenmiştir.Araştırmada; 1969, 1971, 1989 programları birbiri ile benzer

olup, 1994, 1995, 1997, 2002 programları ise birebir aynıdır. 2006 yılından sonra

düzeltilen 2007 programı özel öğretim yöntemleri eklenerek güncellenmiştir. 2017 yılın da

oluşturulan program 2006 ve 2007 yılı programı üzerinde yapılan eklemeler ve

güncellemelerle, ek olarakta 21. yüzyıl ile gelişen teknolojinin müzik derslerinde

kullanılması bakımından değişiklik göstermektedir. 2017 yılında oluşturulan programda

aynı za manda değerler eğitimi başlığına, manevi günler, dini günler bayramlar konularına

yer verilmiştir. Araştırmada ilkokul ilköğretim müzik dersi öğretim programları (1. ,2. ,3.

,4. ,5. sınıf) içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; öğretim progr amlarının

karşılaştırılmalarında vizyon açısından dikkat çeken 2017 öğretim programına eklenen 21.

Yüzyıl ile gelişen teknolojiye müzik derslerinde de yer sağlanmasıdır. Bu sayede gelişen

çağ ile beraber müzik teknolojilerinden de yararlanabilen öğrenciler yetiştirilmesi

hedeflenmektedir. Genel yapı ile karşılaştırılan öğretim programlarında 2006 yılından

vi

sonra “ünite

sonra “ünite--konu” başlıklarının yerine “öğrenme alanı” başlığı ile birlikte “kazanım” konu” başlıklarının yerine “öğrenme alanı” başlığı ile birlikte “kazanım” ifadesi kullanılmıştır. İçeriksel yapı ve modeller açısından bakıldifadesi kullanılmıştır. İçeriksel yapı ve modeller açısından bakıldığı zaman 1994 yılından ığı zaman 1994 yılından itibaren “Müzik Dersi Öğretim Programı” adı kullanılmaya başlamıştır ve “davranışçı itibaren “Müzik Dersi Öğretim Programı” adı kullanılmaya başlamıştır ve “davranışçı eğitim modeli” yerine, “yapılandırmacı model” tercih edilmiştir. Program isimlerine eğitim modeli” yerine, “yapılandırmacı model” tercih edilmiştir. Program isimlerine bakıldığında yukarıda da belirtildiği gibi öğretim programları “bakıldığında yukarıda da belirtildiği gibi öğretim programları “İlkokul Programı” İlkokul Programı” içerisinde yer alırken; 1994 yılından sonra Müzik Dersi Öğretim Programı adı içerisinde yer alırken; 1994 yılından sonra Müzik Dersi Öğretim Programı adı kullanılmaya başlamıştır. Konukullanılmaya başlamıştır. Konu--ünite içerik başlıkları, yerini öğrenme alanıünite içerik başlıkları, yerini öğrenme alanı--kazanım kazanım başlıklarına bırakmıştır. Ünitebaşlıklarına bırakmıştır. Ünite--konukonu--öğrenme alanı karşılaştırmalarında 20öğrenme alanı karşılaştırmalarında 200606--2007 öğretim 2007 öğretim programında “dinlemeprogramında “dinleme--söylemesöyleme--çalma” öğrenme alanı, 2017 öğretim programında çalma” öğrenme alanı, 2017 öğretim programında “dinleme“dinleme--söyleme” başlığı ile değiştirilmiştir. Her yılda her sınıf düzeyinde benzerlikler ve söyleme” başlığı ile değiştirilmiştir. Her yılda her sınıf düzeyinde benzerlikler ve farklılıklar saptanmıştır. Bunun yanısıra; farklılıklar saptanmıştır. Bunun yanısıra; programlar yenilenirken ülkprogramlar yenilenirken ülkenin ihtiyaçları, enin ihtiyaçları, teknolojideki gelişmeler, ülke değerleriteknolojideki gelişmeler, ülke değerleri--kültürü göz önünde bulundurularak ve gelişime kültürü göz önünde bulundurularak ve gelişime katkı sağlayacak yeni bilgi,değer ve sanatsal estetik kaygılarıyla oluşturup, programı katkı sağlayacak yeni bilgi,değer ve sanatsal estetik kaygılarıyla oluşturup, programı uygulayan müzik öğretmenleri tarafından ez az bir yıl denenerek uygulayan müzik öğretmenleri tarafından ez az bir yıl denenerek onanması önerilmektedir.onanması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler

Anahtar Kelimeler : : Öğretim, program, öğretim programı, müfredat programı, çağdaş Öğretim, program, öğretim programı, müfredat programı, çağdaş

program.program.