Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: PELİN KENDİRLİ
Danışman: Şebnem Yıldırım Orhan
Özet:
Öğretim pr
ogramları, ülkenin ihtiyaçları, müzik eğitimi politikaları, değişen siyasi profiller
ve liderlerin müziğe verdiği önem gibi sebeplerle değişime ve gelişime uğrayarak yeniden
yapılandırılmışlardır. Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar Milli Eğitim
Bakan lığı’nın ilkokul ilköğretim müzik dersi için yapılandırılmış “Müzik Dersi Öğretim
Programları” bulunmaktadır. İlkokul ilköğretim “müzik dersi öğretim programı” ,
öğrencilerin müzik dersinde öğrenecekleri konuların işlenişine ilişkin önemli bir
kılavuzdur . Müzik öğretmenleri bu öğretim programına göre ders işlemek durumundadır.
Çalışmada, 1968, 1969, 1971, 1989, 1994, 1995, 1997, 2002, 2006, 2007 ve 2017
yıllarında uygulanan ilkokul (1.,2.,3.,4.,5. ) sınıf ilkokul ilköğretim müzik dersi öğretim
programları genel tarama modelinde betimsel bir şekilde incelenmiştir. Çalışmada ilkokul
ilköğretim müzik dersi öğretim programları ; vizyon, misyon, genel yapı, boyutları ile,
program isimleri, program başlıkları, ünite konu isimleri ve ilk kazanım açılarından
sınır landırılarak incelenmiştir.Araştırmada; 1969, 1971, 1989 programları birbiri ile benzer
olup, 1994, 1995, 1997, 2002 programları ise birebir aynıdır. 2006 yılından sonra
düzeltilen 2007 programı özel öğretim yöntemleri eklenerek güncellenmiştir. 2017 yılın da
oluşturulan program 2006 ve 2007 yılı programı üzerinde yapılan eklemeler ve
güncellemelerle, ek olarakta 21. yüzyıl ile gelişen teknolojinin müzik derslerinde
kullanılması bakımından değişiklik göstermektedir. 2017 yılında oluşturulan programda
aynı za manda değerler eğitimi başlığına, manevi günler, dini günler bayramlar konularına
yer verilmiştir. Araştırmada ilkokul ilköğretim müzik dersi öğretim programları (1. ,2. ,3.
,4. ,5. sınıf) içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; öğretim progr amlarının
karşılaştırılmalarında vizyon açısından dikkat çeken 2017 öğretim programına eklenen 21.
Yüzyıl ile gelişen teknolojiye müzik derslerinde de yer sağlanmasıdır. Bu sayede gelişen
çağ ile beraber müzik teknolojilerinden de yararlanabilen öğrenciler yetiştirilmesi
hedeflenmektedir. Genel yapı ile karşılaştırılan öğretim programlarında 2006 yılından
vi
sonra “ünite
sonra “ünite--konu” başlıklarının yerine “öğrenme alanı” başlığı ile birlikte “kazanım” konu” başlıklarının yerine “öğrenme alanı” başlığı ile birlikte “kazanım” ifadesi kullanılmıştır. İçeriksel yapı ve modeller açısından bakıldifadesi kullanılmıştır. İçeriksel yapı ve modeller açısından bakıldığı zaman 1994 yılından ığı zaman 1994 yılından itibaren “Müzik Dersi Öğretim Programı” adı kullanılmaya başlamıştır ve “davranışçı itibaren “Müzik Dersi Öğretim Programı” adı kullanılmaya başlamıştır ve “davranışçı eğitim modeli” yerine, “yapılandırmacı model” tercih edilmiştir. Program isimlerine eğitim modeli” yerine, “yapılandırmacı model” tercih edilmiştir. Program isimlerine bakıldığında yukarıda da belirtildiği gibi öğretim programları “bakıldığında yukarıda da belirtildiği gibi öğretim programları “İlkokul Programı” İlkokul Programı” içerisinde yer alırken; 1994 yılından sonra Müzik Dersi Öğretim Programı adı içerisinde yer alırken; 1994 yılından sonra Müzik Dersi Öğretim Programı adı kullanılmaya başlamıştır. Konukullanılmaya başlamıştır. Konu--ünite içerik başlıkları, yerini öğrenme alanıünite içerik başlıkları, yerini öğrenme alanı--kazanım kazanım başlıklarına bırakmıştır. Ünitebaşlıklarına bırakmıştır. Ünite--konukonu--öğrenme alanı karşılaştırmalarında 20öğrenme alanı karşılaştırmalarında 200606--2007 öğretim 2007 öğretim programında “dinlemeprogramında “dinleme--söylemesöyleme--çalma” öğrenme alanı, 2017 öğretim programında çalma” öğrenme alanı, 2017 öğretim programında “dinleme“dinleme--söyleme” başlığı ile değiştirilmiştir. Her yılda her sınıf düzeyinde benzerlikler ve söyleme” başlığı ile değiştirilmiştir. Her yılda her sınıf düzeyinde benzerlikler ve farklılıklar saptanmıştır. Bunun yanısıra; farklılıklar saptanmıştır. Bunun yanısıra; programlar yenilenirken ülkprogramlar yenilenirken ülkenin ihtiyaçları, enin ihtiyaçları, teknolojideki gelişmeler, ülke değerleriteknolojideki gelişmeler, ülke değerleri--kültürü göz önünde bulundurularak ve gelişime kültürü göz önünde bulundurularak ve gelişime katkı sağlayacak yeni bilgi,değer ve sanatsal estetik kaygılarıyla oluşturup, programı katkı sağlayacak yeni bilgi,değer ve sanatsal estetik kaygılarıyla oluşturup, programı uygulayan müzik öğretmenleri tarafından ez az bir yıl denenerek uygulayan müzik öğretmenleri tarafından ez az bir yıl denenerek onanması önerilmektedir.onanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Anahtar Kelimeler : : Öğretim, program, öğretim programı, müfredat programı, çağdaş Öğretim, program, öğretim programı, müfredat programı, çağdaş
program.program.