Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET AYGÜN
Danışman: Yücel Kayabaşı
Özet:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2005-2018 yılları arasında ilkokul programlarına yönelik yapılan bilimsel araştırmaların tematik analizini yapmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tematik içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yer alıp paylaşım izni olan Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Müzik, Resim ve Beden Eğitimi dersleri öğretim programlarına ilişkin 308 yüksek lisans ve doktora tezi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmanın yapıldığı yıl, yazarı, öğretim programı, amacı, örneklemi, yöntemi, en önemli bulguları, varsa programa yönelik saptadığı sorunlar ve önerilerin yer aldığı bir matris kullanılmıştır. Kullanılan bu matris yardımıyla araştırmalar incelenmiş ve elde edilen veriler temalar altında toplanmış, bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda programın uygulanma sürecinde öğretmenlerin program ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı, ders araç gereç eksikliklerinin olduğu, kalabalık sınıfların programın uygulanmasında sorunlara neden olduğu, ders kitaplarının programın içeriğine uygun hazırlanmadığı, kazanım-süre uyumunun uygun olmadığı, veli eğitiminin ihmal edildiği ölçme ve değerlendirme sürecinin programa uygun yürütülmediği, resim, müzik ve beden eğitimi gibi derslere yeterli önemin verilmediği tespit edilmiştir. Genel olarak programın
yapısal sorunları olmakla birlikte yaşanan sorunların daha çok maddi ve sosyal açıdan yaşandığı belirtilmiştir. Belirlenen sorunlara ilişkin zaman içerisinde yapılan değişikliklerle sorun kaynaklarının azaldığı ya da tamamen ortadan kalktığı araştırmalarda tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Eğitim Programları, Tematik Analiz, Program Sorunları