Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: DERYA CEYLAN
Danışman: SALİH ŞAHİN
Özet:Bu çalışmada dokuzuncu sınıf coğrafya dersi öğretim programında yer alan harita bilgisi konularının öğretiminde 5E modeliyle hazırlanan bağlam temelli yaklaşımın kullanılmasının akademik başarıya etkisi incelenmiştir. Araştırmada 9. sınıf coğrafya dersi öğretim programında yer alan A.9.4, A.9.5 ve A.9.6 kazanımlarının kapsadığı harita bilgisi konularına dair akademik başarı durumu ortaya konulmuştur. 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde uygulanan araştırmanın örneklemini Giresun İl merkezinde yer alan Hamdi Bozbağ Anadolu Lisesinde dokuzuncu sınıfta öğrenim gören 34 deney, 32 kontrol grubu olmak üzere toplam 66 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada karma metot kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test- son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak harita bilgisi başarı testi ve yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS kullanılmıştır. Harita bilgisi başarı testinden elde edilen verilerin incelenmesinde nicel veri analizi teknikleri kullanılmış, veri analizinin nicel boyutunda araştırmanın ilk iki alt problemi için yapılan analizler için t-testinden yararlanılmıştır, araştırmanın nitel boyutu için ise ikinci, üçüncü ve dördüncü alt problem doğrultusunda hazırlanan yapılandırılmış mülakat formlarından elde edilen verilere betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre hem geleneksel yaklaşıma dayalı öğretim yapılan kontrol grubunun hem de 5E modeliyle hazırlanan bağlam temelli öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubunun uygulama sonrası akademik başarıları artmıştır. Fakat kontrol ve deney gruplarının uygulama sonrası başarı durumları incelendiğinde deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubunda yer alan öğrencilere göre başarı oranlarının daha fazla artmış olduğu görülmektedir. Dolayısıyla 5E modeliyle hazırlanan bağlam temelli öğrenme yaklaşımının harita bilgisi konularının öğretiminde akademik başarıyı arttırmada etkili olduğu sonucuna varılmıştır.