SOSYAL BİLGİLERDE TARİH DİYAGRAMLARININ KULLANIM TÜRLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinan ATEŞ

Özet:

Bu çalışmada Sosyal Bilgilerde Tarih diyagramlarının öğrenci başarısına etkisini diyagramların kullanım türlerine göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Zonguldak ilinde belirlenen 3 ilköğretim okulunda 2008-2009 öğretim yılında yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni Zonguldak ilindeki ilköğretim okullarıdır. Örneklemi ise Zonguldak ilinde sistematik olarak belirlenen 3 ilköğretim okulundan random (tesadüf) yöntemiyle seçilen 6. sınıf öğrencileri (60 kişi) oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından 6. sınıflar için, incelenen konu ile ilgili 25 sorudan oluşan bir anket hazırlanmıştır. Bu anket soruları geleneksel yöntemle ders işlenen 3 okula uygulanmıştır. Çalışma için ayrıca araştırma konusunu içeren diyagramlar hazırlanmıştır. Bu diyagramlar kullanım türlerine göre daha önce geleneksel yöntemin uygulandığı 3 okulda ayrı ayrı tekniklerle uygulanmıştır. Diyagramların ders öğretiminde kullanılmasından sonra, hazırlanan anket soruları öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15 (Statistical Package for Social Sciences) Paket Programı kullanılarak frekans (f) ve yüzde (%) hesaplamaları yapılmıştır. Bu çalışmada diyagramların kullanım türlerinin öğrencilerin ders başarısına etkisi ile ilgili önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Diyagramların kullanım türleri ile ilgili 1. tekniğin % 12, 2. tekniğin % 16, 3. tekniğin ise % 21 oranında öğrenci başarısını arttırdığı tespit edilmiştir. Genel olarak diyagramların ders içerisinde kullanılmasının öğrenci başarısını % 16.5 arttırdığı görülmüştür.